Braindump AI app?

Ik ben op zoek naar een soort “braindump” AI-app en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Ik merk dat ik heel vaak gewoon met mezelf aan het brainstormen ben (wandelen, autorijden, random momenten), en eigenlijk zou ik dat gewoon willen kunnen inspreken zonder te moeten typen. Wat ik zoek is dus:

• Een app waarin ik langere gedachten kan inspreken (niet enkel korte memo’s)

• Die dat automatisch omzet naar tekst

• En vooral: die mijn gedachtengang ook een beetje ordent (samenvattingen, structuur, eventueel takenlijstjes, …)

• Liefst met goede ondersteuning voor het Nederlands

Ik gebruik nu soms ChatGPT voice, maar dat wordt dan een conversatie ipv echt een “braindump → gestructureerde notities” tool. En Claude verstaat voorlopig geen Nederlands, dus dat is ook geen optie.

Bestaat er iets dat hier goed in is? Iets dat echt gemaakt is om gewoon te praten en nadien een bruikbaar overzicht te krijgen van je ideeën?

Alle tips welkom :folded_hands:

1 like

Ik heb een week of 2 terug een second brain setup gemaakt die lokaal draait (Mac mini pro). Functionaliteit die ik er voorlopig in legde: idd dingen bijhouden + bevragen + to do.

Input via telegram (voice, tekst en foto) bevragen /doorzoeken van geheugen ook telegram.

Backend is aaneenschakeling van whisper, qwen 3.5, qwen VL, supabase, python, …. georchestreerd met n8n.

Niet zeker of het je nood dekt maar wat ik uit het bouwproces leerde was dat dit heel flexibel is in setup. Ik heb recent bvb de to do detectie aan mijn MS Todo gekoppeld zodat ingesproken taken ook daar terecht komen. Ik heb Claude de architectuur laten uittekenen, implementeren en documenteren.

2 likes

Heb er maar weinig ervaring mee maar klinkt als Whispr? Blijkbaar wel al vrij goed in het Nederlands.

Hmmm moet ik mij is verder in verdiepen want dit is wat verder uit mijn comfort/skill zone :sweat_smile:

Net even bekeken, lijkt me vooral een speech to text app maar niet zozeer direct naar een georganiseerde manier. Ze nemen echt letterlijk over wat je zegt zonder te organiseren waardoor je zelf nog stap naar een ChaGPT of Claude moet zetten.

Todoist heeft nu Ramble: De beste to-do lijst-app & taakmanager
maar je lijkt me iets uitgebreider te willen.