Charging station voor gezinnen

Binnenkort gaan wij wat verbeterwerken uitvoeren in huis. Een gevolg hiervan is een nieuwe plek voorzien om alle telefoons van gans het gezin op te laden. Die gaan niet mee naar bed. Gaat over 5 iPhones van SE tot 14 pro. Nu is het een bont allegaartje van 2 draadloze opladers en 3 kabels die door elkaar gebruikt worden. Dit kan allicht beter?
Idealiter 5 draadloze oplaad punten naast elkaar zonder veel kabels in zicht die er toch nice uitziet. Alle tips welkom voor ik mij aan een pinterest avontuur waag.

Ik ben fan van Anker hun PowerPort reeks, al lijken ze nu af te gaan stappen van de chunky laders met meer dan 3 poorten.

Ik heb zo eentje die ik gebruik met hun magnetische kabelorganiser (al is dat wel een beetje overkill).

Heb ook een USB charger van Satechi met maar 4 poorten waarvan 2 USB-C die ik op mijn thuiswerkbureau gebruik. Super tevreden van!

1 like

Is het de bedoeling om de telefoons 's nachts altijd op te laden? Ideaal gezien probeer je de batterij tussen 20% en 80% te houden. Dat is blijkbaar 't beste voor de batterij z’n levensduur. Misschien iets om mee te nemen in je project. :wink:

Nerd idee:

• Home Assistant (HA) opzetten
  • Slimme stopcontacten kopen en koppelen in HA
  • Home Assistant apps installeren op de telefoons
  • Script schrijven in HA om de slimme stopcontacten aan/uit te zetten op basis van het % van de batterij.
  • Misschien gaat dit wat te ver. :vb_banana:

geen idee of deze in europa te verkrijgen is: https://www.scosche.com/baselynx-2-0-modular-charging-system

Bij mijn Samsung Galaxy S20 FE is dat gewoon een batterijinstelling :see_no_evil:

1 like

Bij IKEA hebben (hadden?) ze van die draadloze oplaadpucks die vrij makkelijk in te bouwen zijn in een legplank of werkblad. Of in zo’n bakje van Ikea zelf. Ze laden niet snel, maar dat hoeft snachts ook niet. Enkel is het opletten dat de telefoons mooi gealigneerd liggen: die laadpucks zijn rond en centreren niet automatisch, waardoor er de kans is dat je telefoon tóch niet heeft kunnen laden. Ik ben zelf geen iPhone gebruiker, maar met dat (dure) MagSafe of gewoon meer voorgevormde ‘bays’ is dat te voorkomen.
Vergelijkbare (inbouwbare) laadpucks zijn te vinden bij de chinees en waarschijnlijk ook op Amazon. De kwaliteit ervan ken ik niet…

Tip: er staan deze week enkele (draadloze) laadoplossingen op iBood.

Nog een mogelijke uitkomst zijn die laadkabels waarbij de laadfiche in de laadpoort blijft zitten, en waar de kabel magnetisch aan vastklikt. Zo’n kabels vind ik net wat minder rommelig en eenvoudiger weg te werken dan traditionele laadkabels. Er zijn nadelen: je moet dat echt consequent gebruiken, want eenmaal je die piepkleine laadfiches uit de laadpoort hebt gehaald loop je er meteen naar te zoeken. En met vijf kabels met elk een magnetisch uiteinde vlakbij elkaar wordt het misschien ook weer een warboel :smiley:

GSM 's nachts opladen wordt sterk afgeraden! ( Waarom u beter geen gsm of tablet oplaadt terwijl u slaapt | Het Nieuwsblad)

Ik gebruik een draadloze oplader en mijn OnePlus 9 heeft geleerd wanneer ik ongeveer op sta op basis van mijn alarmen dus die zal 100% tegen het moment dat ik op sta en wordt dus niet “overladen”

Ik lees hier vooral: koop geen brol en doe niets dom. :man_shrugging:

De meeste gsm’s hebben intussen ook smart charging functies zodanig dat ze niet constant blijven energie vragen, ook al is de batterij vol.

Sinds iOS 13 heb je op iPhones ook optimized charging. Ik dacht dat het opladen 's nachts daardoor geen probleem meer zou zijn. Heb ik het mis op?
Als je niet 's nachts oplaadt, wanneer doen jullie dit dan?

Doorheen de dag. Ik ben er vreselijk slecht in maar ik probeer er op te letten dat ik niet onder de 20% val. Terwijl ik dit type zoek ik mijn oplaadkabel haha.

Ik heb op mijn bureau een Anker adapter (4x usb-A en 1x usb-c) op mijn nachtkastje ook een Anker (5x usb-A), in de woonkamer een Anker adapter (1x USB-A en 2x USB-C 65W kan leveren en dus mijn laptop kan opladen, zelfs mijn 16 inch Macbook Pro).

In de auto tijdens het rijden.

Kortom wanneer ik kan. Ik zodra mijn batterij de 20% aantikt steek ik hem in, rond 80% probeer ik hem uit te halen, daar zit mijn probleem. Meestal gaat hij tot 100%.

Ik hang die aan een trage lader (beter voor batterij) op mijn bureau wanneer ik werk.
Als ik wegga laad ik die thuis op tijdens ontbijt/douche/… maar met een snelle lader. En dan is die op korte tijd makkelijk meer dan 80%.

Ik laad ook altijd 's nachts op en m’n OnePlus Nord 2(T?) geeft zelf ook aan dat al hij nog redelijk vol is, die zelf gaat kiezen wanneer de finale charging gebeurd om overladen te vermijden.

Ik volg voor een oplossing maar wil qua kabels en adapterblokken wel bij de dedicated brands blijven. Wij zitten toch met een combo van Samsung, OnePlus en Apple devices en elk werkt toch best met zijn of haar kabels en stekkers heb ik het gevoel.

Misschien wat overkill, ook kwa prijs, maar 't ziet er veilig en efficient uit!

Idd klein beetje overkill voor in de woonkamer te zetten :wink: