Clubbers!
Ik ben jarenlange Firefox-fan, maar ik merk dat ze steken laten vallen bij bvb (large/many) uploads. Zeer vervelend. Ook profile switching is niet zo vlot als in Chrome.
Ik gebruik uiteraard Chrome al even lang als fallback, en ben nu toch aan het onderzoeken als ik niet beter migreer.
Twee big features die ik zeer hard gebruik op The Fox waar ik nog geen antwoord op kon vinden:
1. Keyword shortcuts
dd opent drive
yt opent youtube
Lightning fast.
2. Master password
Na quit of reboot is een master pass invullen required om Ăets van autofill/suggesting te doen.
Per space kan je een profiel aanduiden (meerdere spaces met zelfde profiel mogelijk).
Favourites zijn gebonden aan je profiel, dus 2 spaces met zelfde profiel hebben zelfde favourites. Pinned tabs zijn per space.
Je kan super makkelijk swipen om van space naar space te wisselen.
Er is ook een feature “air traffic control” waarbij je bepaalde links in een specifieke space kan laten openen.
Nog een hoop andere features maar het spaces gebeuren gelinkt aan profielen is het belangrijkste voor mij.
Wel chrome based maar ik was al chrome gebruiker.
Zen is een firefox based browser die Arc probeert te kopieëren. Doen ze best goed, maar de focus ligt duidelijk op de UI (look) en niet hoe het werkt. Voor mij geen goed alternatief voor Arc.
Ik kan Arc zeker aanraden indien je een mac gebruiker bent!
Arc in den beginne wat getest (eigenlijk om voornamelijk naar hier te komen), en ik vond het vrij traag. Ook omdat ik geen keyword shortcuts had. Chromium op zich niks op tegen, maar het mag mijn processen niet vertragen.
Het feit dat dev is stopgezet does not bode well. Ik wil deze switch 1x doen voor de volgende 10 jaar.
Swipen doe ik niet, maar het clusteren en snel switchen van profiles klinkt wel als een dikke plus. Misschien moet ik het toch nog eens een paar weken een kans geven. Bedankt voor de uiteenzetting!
Ik ben net om deze reden ook nog steeds een grote Arc fan. Ik heb meerdere profielen waartussen ik regelmatig switch en da’s zo een gemak!
Ik was onlangs ook Zen tegen gekomen en die zit in mijn achterhoofd voor het geval Arc stevig achterop zou beginnen hinken. Maar goed dat jij al wat research gedaan hebt, bespaart mij alvast een switch op dit moment. Misschien dat ze nog even wat doorontwikkelen voordat ze een waardig alternatief vormen voor Arc.
Omdat we op het werk enkel Edge mochten gebruiken en ik thuis met firefox wat problemen had ben ik al een tijd geleden overgeschakeld naar Edge. En ik ben echt gewoon geraakt aan de tabs links en de knoppen rechts (vb om snel translate of notes app te openen).
Voor de rest doet dit wat ik nodig heb.
Voorlopig is het bij mij een beetje een ramp op browser vlak.
Prive = Arc
Werk = Edge met verschillende profielen per klant (hier mis ik het makkelijk switchen met hotkey zoals in Arc)
Vrijwilligerswerk verenigingen = Chrome en Firefox
Al vaak gedacht om alles in Edge om te zetten maar iets houdt me tegen al kan ik niet direct zeggen wat. Benieuwd waar jij uitkomt
Maar dus niemand die een oplossing heeft voor mijn twee really big features? Niemand gebruikt keywords om snel pages te openen? Master pass voor security?
Ik denk dat er gewoon geen goeie browser bestaat at the moment Ofwel gebruik je iets Chromium-based zoals Arc/Vivaldi/Brave. Ofwel Firefox/Zen. Over allebei valt wel wat te zeggen.
Ik gebruik zelf de Zen browser (Firefox) omdat ik:
Onafhankelijke browser engine (Gecko) om in een wereld van Chromium browsers toch de monocultuur wat tegen te gaan…
Het leuke aan Zen is dat het wat lijkt op Arc en je echt enorm veel kan tweaken tot het goed zit. Theo heeft een goeie video 2 weken geleden geüpload waarom hij overgestapt is van Arc naar Zen. Zen gebruikt ook BetterFox by default om wat quirks van firefox beter te maken. Zou met BetterFox 33% sneller moeten zijn dan regular Firefox…
Niemand gebruikt keywords om snel pages te openen?
Ik heb gewoon bookmarks in Zen/Firefox waar je een keyword kan bij zetten. Ik typ dan board in de url bar om naar het Jira Board te gaan. Ik heb ook een custom search engine bij instellingen toegevoegd, bv in URL bar @jira DATA-1234 om een Jira search te doen. Of @yt om een youtube search te doen. Ik twijfel om over te stappen naar Raycast Quicklinks though.
Geen idee voor Zen/Firefox, maar ik zet de standaard autocomplete/password manager uit en gebruik 1Password voor alles… die vraagt tijdig om master pass in te vullen en werkt ook met touchID of apple watch
Na mijn post is Firefox verder in de commerciële valkuil gedaald door hun ToS te herschrijven en Github aanpassingen te maken De dev van Zen Browser weet niet wat de implicaties zijn voorlopig.