De best mogelijke internet setup

Hi fam,

Ik struggle hier al even mee en vind gelijk niet de silver bullet die het allemaal gaat oplossen.

Ik woon in een vrij groot oud huis waar je nauwelijks telefoon en 4G/5G bereik hebt met Proximus. (Is nochtans gewoon in Lochristi, mijn werk GSM zit op Proximus en ik moet vaak wat verder op straat gaan bellen LOL) Vandaar dat ik al sinds het begin het max tier internet abo van Telenet neem, maar daarnaast zijn er nog uitdagingen… (zoals maandelijks de router moeten herstarten en onstabiele snelheden)

Aan de modem die in de living staat haal ik de snelheden die Telenet belooft (300 mbps download). In mijn bureau in de ruimte daarnaast en mijn vrouw haar werkplek boven staan Telenet access points die het signaal kunnen versterken, want daar is ook de internet kabel door de muur getrokken. In feite zijn die dus rechtstreeks verbonden met de modem. Toch haal ik zelf maar 100mbps en mijn vrouw vaak minder dan 50. Soms ligt de upload snelheid bij haar zelfs hoger dan de download (snap dat maar eens) en als we beide in calls zitten loopt het soms helemaal stroef. In andere kamers is het al helemaal traag maar daar is dat minder van belang.

De punten waar de kabels de bureaus binnen komen zijn niet op een handige plek geplaatst dus onze laptops/computers er rechtstreeks aan hangen is geen optie. Wat is mijn beste mogelijkheid om het 300mbps signaal zo breed mogelijk door het huis te verspreiden zonder aanzienlijk snelheidsverlies? Ik las al veel over mesh maar wil zekerheid dat dit een oplossing kan zijn alvorens dat geld te spenderen…

1 like

Telenet biedt hun eigen WIFI pods aan. Maar idealiter heb ik een onafhankelijke oplossing ipv deze addon op mijn abonnement.
Slimme wifi-pods voor stabielere wifi thuis | Telenet

Ik kan zeker beamen dat Mesh nice is.
Ik heb een deco x60 kit. Niet meest high end (was ook wat sceptisch) maar werkt zee goed.

Wij wonen in een rijwoning met 3 verdiepingen (gelijkvloers, 1e verdieping, dakverdieping).
Voor onze verbouwing hadden wij van beneden, waar de telenet modem/router stond) prima signaal tot op de zolder waar toen onze slaapkamer was. (Oud huis, weinig isolatie)

Na onze verbouwing merkten we dat met de telenet box op dezelfde plaats, we zeer slecht bereik hadden in onze nieuwe slaapkamer die op het eerste verdiep is (dus verdiep lager dan voorheen).

Gekozen voor een mesh wifi, eerst wat research gedaan. De eerste paar dagen was deze draadloos geïnstalleerd maar de bedoeling was altijd om deze bedraad te installeren. Nu heb ik beneden (zelfde locatie als telenet box), een deco staan, op mijn bureau 1e verdieping één en op de logeerkamer (dakverdieping) ook één.

Dekking is zeer goed overal. Toen hij nog draadloos was merkte je soms dat hij moeite had met overschakelen van deco beneden naar die boven, maar sinds ik deze bedraad heb aangesloten, switcht hij naadloos en ben ik heel tevreden.

Ik kan niet spreken voor andere systemen maar deze deco ben ik heel blij mee, zou het zo opnieuw kopen.

Enkele side notes:
Bekabelde “backhaul” was even wat gedoe.
Ik dacht de kabels die in de muur zitten, rechtstreeks te verbinden met de telenet modem, maar dat lukt blijkbaar niet. De deco’s moeten met elkaar verbonden zijn en vervolgens de “main” met de hoofdaansluiting.

Hiervoor heb ik mijn main deco verplaatst, de andere 2 kabels gaan naar een switch die naar de deco gaat.

(Middelste setup op foto, bovenste werkte niet).

Onze telenet router staat nog altijd aan als router (je kan de wifi functionaliteit uitschakelen en dat wordt ook aangeraden bij mesh netwerken omv storing) maar ik heb vooralsnog geen last met beide netwerken. Het originele netwerk wordt zelden nog gebruikt maar dient eerder als backup, indien de mesh plat zou liggen. Telenet biedt enkel support op hun eigen apparatuur, als je mesh platligt gaan ze je niet helpen of alleszins niet tot het uiterste gaan.

2 likes

Die wifi pods zou ik van wegblijven, duur en is verpakte repeater technologie.

Wifi van Proximus bereikte ook ons volledig huis niet. Verstaanbaar, want de modem/router staat in de garage en het is nieuwbouw.

Ik heb nu een Ubiquiti switch en 2 Ubiquiti acess point geplaatst en ben er zeer tevreden van. Ook heel mooi om op te volgen in de app.

4 likes