Hi fam,
Ik struggle hier al even mee en vind gelijk niet de silver bullet die het allemaal gaat oplossen.
Ik woon in een vrij groot oud huis waar je nauwelijks telefoon en 4G/5G bereik hebt met Proximus. (Is nochtans gewoon in Lochristi, mijn werk GSM zit op Proximus en ik moet vaak wat verder op straat gaan bellen LOL) Vandaar dat ik al sinds het begin het max tier internet abo van Telenet neem, maar daarnaast zijn er nog uitdagingen… (zoals maandelijks de router moeten herstarten en onstabiele snelheden)
Aan de modem die in de living staat haal ik de snelheden die Telenet belooft (300 mbps download). In mijn bureau in de ruimte daarnaast en mijn vrouw haar werkplek boven staan Telenet access points die het signaal kunnen versterken, want daar is ook de internet kabel door de muur getrokken. In feite zijn die dus rechtstreeks verbonden met de modem. Toch haal ik zelf maar 100mbps en mijn vrouw vaak minder dan 50. Soms ligt de upload snelheid bij haar zelfs hoger dan de download (snap dat maar eens) en als we beide in calls zitten loopt het soms helemaal stroef. In andere kamers is het al helemaal traag maar daar is dat minder van belang.
De punten waar de kabels de bureaus binnen komen zijn niet op een handige plek geplaatst dus onze laptops/computers er rechtstreeks aan hangen is geen optie. Wat is mijn beste mogelijkheid om het 300mbps signaal zo breed mogelijk door het huis te verspreiden zonder aanzienlijk snelheidsverlies? Ik las al veel over mesh maar wil zekerheid dat dit een oplossing kan zijn alvorens dat geld te spenderen…