Wat zou ik graag eens toegang hebben tot de data die verzameld wordt door HLN, VRT,… door hun stemtesten. Lijkt mij zeer interessant om daar eens wat queries op te trekken.
Wat zou je eerste query zijn?
Hopelijk is er een of andere device parameter bijgehouden waardoor je dubbele kan uithalen.
Maar los van dit uiteraard de verkiezingsuitslag voorspellen als iedereen zou stemmen wat hij uitkomt.
Dit vergelijken met huidige polls. Om te zien of die stemtesten ook gevolgd worden in het stemgedrag.
Zou voor de politieke partijen ook interessant zijn om te weten wat mensen ingeven op de vragen.
In het verleden waren we ongerust over wat de invloed was van facebook en bijhorende bubbel adds op de Amerikaanse verkiezingen.
Nu lijkt mij zo een quiz (stemtest) toch ook een potentiële beïnvloeder van de verkiezingen. Stel dat daar een bugje in zit waardoor een enorm voordeel gegeven wordt voor een bepaalde partij… (of een doelbewuste bug )
In welke zin? Dat mensen anders gaan kiezen op basis van de uitkomst of wat bedoel je precies?
Idd. Hoeveel wijkt het resultaat van een poll/verkiezing af van een stemtest.
Ik zal hoostwss stemmen op de partij die er meestal als 2e uitkwam bvb.
Ik denk dat veel mensen niet weten op wie ze moeten stemmen en daarom deze stemtest doen en de uitkomst hiervan volgen. Stel dat de stemtest veel vaker “open VLD” teruggeeft dan een andere partij voor welke reden dan ook, dan beïnvloed dat de verkiezingsuitslag. Het kiezen van de vragen voor de stemtest kan toch invloed hebben op de verdeling van de uitkomst lijkt me?
Het is toch de bedoeling van een stemtest om de kiezer te beïnvloeden/informeren?
Wat is anders de zin van dat ding?
ik weet niet of dat die data echt bruikbaar is. ik veronderstel dat er heel want “test” of “probeer” data in gaat zitten…