Deepfakes zijn cool? Als het van CD&V afhangt wel

Uncanny, en als je het mij vraagt: foute boodschap (de deepfake, ik spreek me niet uit over de inhoud).

CD&V laat overleden boegbeeld Jean-Luc Dehaene herleven in AI-campagnefilmpje, maar oogst kritiek | VRT NWS: nieuws

Tgoh toen de Belgische Voetbalbond dit deed in 2021 was er vooral enthousiasme en opwinding over het gebruik van deepfake en diens mogelijkheden. Ik vrees, omdat het nu gebruikt wordt voor een politieke boodschap samen met de opkomst van AI naar breder publiek, dat dit nu wordt onthaald als een gevaar.
Het is zeker een goed voorbeeld (en hopelijk ook waarschuwing) om mensen bewust te maken van de mogelijkheden van fake news en deepfakes. Raar gewoon dat niemand bij de politieke partij hier de mogelijke storm van kritiek mee zag afkomen.

Ik heb het filmpje zonet getoond aan mijn studenten van Howest DAE (game dev opleiding) en gevraagd wat ze er van vonden: zelfs die jonge gasten die 100% bezig zijn te experimenteren met de mogelijkheden van AI (voor game art, voor NPC’s in games, voor rigging & animating van bewegende karakters…) vonden het ongepast om een overleden persoon op te voeren in een politieke campagne. Terwijl CD&V volgens eigen zeggen net jonge mensen wou aanspreken met deze politieke boodschap.

1 like

+1 @meejtie

1 like

Raymond Goethals en Guy Thys zijn nochtans ook al overleden en daar is er toen niet zo een verhaal van gemaakt geweest :smiley: Vooral het gegeven dat het door een politieke partij gebruikt wordt lijkt mij het probleem + misschien ook dat het “not done” is om een persoon zoals Jean-Luc Dehaene te faken wegens zijn rol binnen België?

Doet me ook denken aan deze campagne eigenlijk. Maar heeft hier helaas weinig aandacht gekregen, dus ben blij dat het nu dankzij een politieke partij toch aandacht krijgt wat de gevaren kunnen zijn ook al was dat niet de bedoeling.