Digitale toegankelijkheid #a11y

Digitale toegankelijkheid, veelal toch wat stiefmoederlijk behandeld, niet?

We weten allemaal dat het moet, maar het gebeurt toch nog vaak op het einde van de rit ‘oja dit moet eens gechecked worden op toegankelijkheid’.

Om de beweging ‘shift left’ (toegankelijkheid vroeg betrekken in het ontwerp- of ontwikkelingsproces) te steunen - maar vooral om collega’s bewust te maken rond het thema, organiseerde ik intern een inspiratiedag rond digitale toegankelijkheid.

Achtergrondinfo: Ik werk op de communicatiedienst van een lokaal bestuur (klinkt sjieker dan “ik werk bij 't stad”, toch? :smile:).

Ik deed dit voor collega’s die betrokken zijn met het maken van inhoud, maar ook ruimer. Zo hoop ik beslissingsnemers te overtuigen om toegankelijkheid als gunningscriteria mee te nemen voor overheidsopdrachten (bvb voor keuze van een digitaal platform voor tickets)

Hoe gaan jullie om met digitale toegankelijkheid, als ontwerper/ontwikkelaar/agency? Sta je er bij stil? Vloek je er op? Ervaar je zelf drempels?

Ik schreef een korte terugblik op de inspiratiedag op LinkedIn (aja want geen Twitter meer, en ik moet toch een beetje uitpakken met professionele mijlpalen hé)

4 likes

Als (voornamelijk frontend) probeer ik mijn steentje bij te dragen door standaard patronen zoveel mogelijk te bewaren of te integreren. Denk daarbij aan buttons ipv divs om op te klikken, kunnen tabben tussen elementen etc. Ik ben ze zeker geen expert in, maar de zaken die ik ken, tegenkom probeer ik aan te pakken.

Ik moet toegeven, dat het nergens waar ik tot nu toe gewerkt heb, een prioriteit of zelfs een gespreksonderwerp was.
Het lijkt veelal op persoonlijk initiatief.
Begin volgend jaar volg ik een UX (niet hetzelfde maar toch) cursus om best practices mee te nemen.

Als iemand goede resources heeft (boeken, artikelen, etc) over weinig gekende html properties of andere zaken die een grote impact kunnen hebben, laat zeker weten!

2 likes

Sowieso staat a11y bij ons (In The Pocket) hoog op de prioriteitenlijst bij het designen van producten. En nu de European A11y Act vanaf volgend jaar Juni een pak strenger wordt voor vele sectoren waarin onze klanten actief zijn, komen ook van die kant meer en meer vragen “hoe het nu feitelijk zit met die accessibility, en hoe hun product scoort volgens de WCAG”.

Bij m’n vorige werkgevers bleef het meestal dode letter. “Uiteraard is dat belangrijk”, om dan te zien dat de stories die écht a11y verbeteren steeds naar onder moeten zakken op de backlog, wegens andere prio’s.

Op PR_D_CT D_Y in Gent vorig jaar nog een talk gegeven over a11y & inclusive design, en enkele van m’n PM/Design collega’s zijn bezig met certificaat te behalen om audits te mogen doen. Dus hit me up in geval van vragen!

3 likes

Ik wou het nog niet meteen doen, maar de laatste aflevering van de podcast leerde me om hier toch namen te droppen :sweat_smile:

Als hier 1 iemand is die ons de juiste weg kan wijzen naar boeken, opleidingen en meer, dan is dat @roelvangils amirite?

1 like

Michiel, het verrast me uiteraard niet maar het doet me plezier te horen dat een bedrijf waar digitale producten de core zijn, a11y early on in het design- & development proces betrekken.

Als industry leader of minstens vooraanstaande speler (dat mag ik wel zeggen, toch?) zet je de toon, ben je het voorbeeld, leid je de weg.

Als er nog concrete boeken, opleidingen of best-practices zijn. Plaats ze gerust in deze thread.

Vanuit mijn rol weet ik dat (Digitaal) Vlaanderen heel wat inspanningen doet. Maar in Nederland zijn ze vaak ook een stapje voor.

Daar volg ik Digitaal Toegankelijk en zie inhoudelijk interessante zaken passeren

1 like

En omdat ik echt heel tevreden was van de samenwerking voor het Empathy Lab: deze was gebracht door Elevenways / Diax Zij bieden audits/opleidingen/… Maar dus ook een Empathy Lab.

Echt, een leuke manier om je organisatie de nood aan a11y zelf te laten beleven.

https://www.elevenways.be/nl/zo-helpen-we/empathy-lab

1 like

Mooi initiatief, en heldere write-up.

Empathie stimuleren bij ‘business’ stakeholders is een mega goed idee. En ‘toegankelijk is beter voor iedereen’ resoneert ook heel erg hier :v:t2:

Dat besef kwam er bij mij in de werkgroepen van wat nu DigitAll is geworden.

Dat ecosysteem buigt zich over de digitale kloof, die nog breder kijkt dan a11y. Ook taal, skills, vertrouwen, toegang, … zijn uitdagingen.

Maar ook daar: als je met al die dingen rekening houdt, krijg je ook gewoon het meest elegante digitale product. En als je dat van bij het begin doet, lukt dat des te vlotter.

2 likes

Yes, toegankelijkheid past absoluut binnen een ruimer kader: digitale inclusie.

Ik zoek zeker eens naar DigitAll. Kende ik nog niet. Thx!

Bij Keytrade Bank hebben we onlangs ook onze websites en app wat A11y liefde gegeven. Zal standaard in onze development opgenomen worden. Binnenkort maken we daar afspraken rond en voorzien we de tools voor andere feature teams. Blij dat we dit eindelijk beter aanpakken. Heb dit 10 jaar geleden al gevraagd maar was toen geen prio.

3 likes

De European Accessibility Act 2025 zorgt er ook voor dat vanaf juni 2025 je boetes kan krijgen als je geen aandacht geeft hieraan.

Bij ons (Teamleader) is er op dit moment ook een side project lopende waar de slechtst scorende paginas al op niveau gebracht zijn.

Hoe hebben jullie die in kaart gebracht? Audit laten doen, bepaalde tools gebruikt?

Hey @Quinten, even navraag gedaan en we hebben hiervoor https://wave.webaim.org/ gebruikt in combo met Lighthouse in inspect mode in chrome.

Note: tools zijn niet perfect gezien gratis, dus sommige dingen zoals screen reader friendly en contrasts hebben ze manueel nog gedaan.

1 like