DIY Wired Smart Home

Met een renovatie op volle toeren en de elektrisch kabels die systematisch aangebracht worden is het moment van de waarheid aangebroken: mijn guerilla-smart-home ambities kunnen eindelijk tot uiting komen!

Hierbij zijn de volgende doelstelligen van belang:

• Kosten efficient: Basis componenten en algemeen gebruikte basisprotocollen. Geen vendor specifieke implementaties
  • Een DIY droom: Er zijn heel wat systemen (Niko, KNX…) die heel wat kunnen voorzien. Dit wil ik niet. Niet zo efficient? onnodig veel moeite? Jazeker. That’s the fun part
  • Local only: Geen externe services. Geen externe API calls. Er is geen enkele reden om uit mijn lokaal netwerk te gaan. Indien externe toegang nodig is, hebben we tailscale op onze gsm’s voor netwerk toegang (e.g. voor syncen van fotos, muziek, domotica toegang).
  • Fail to normal mode: Bij het falen van complexere controles, applicaties e.d. moet het systeem blijven werken. Home automation e.d. kunnen het systeem opvolgen en beinvloeden maar zijn niet essentieel.
  • Bekabeld: ik wil niets draadloos. geen interferrentie madness en GEEN BATTERIJEN.

De huidige situatie:

• Alle verbruikers liggen in stervorm naar de kast. Deze heeft plek voor 120 modules.
  • Schakelaars worden gelegd met SGG (=SVV, 8x0.8mm) kabels. Deze zullen ook gebruikt worden voor complexere interfaces zoals ESP gebaseerde sensoren en toestellen
  • Verbindingen die data intensief zijn (mesh routers, camera’s..) zullen werken op basis van Cat6 ethernet met PoE.
  • Displays op basis van eink displays in houten fotokaders zijn ook al gebouwd als proof of concept als domotica controle panelen.
  • De warmtepomp (thermia calibra E cool) kan aangestuurd worden over modbus TCP. Dit is niet echt gericht op particulieren, maar er is een volledige documentatie set voor modbus gebruik.
  • De basis domotica (raspberry PI met IO blok op de DIN Rail in de kast) is deel van de elektrische kast. Deze dient enkel voor basis functies. andere meer fun projectjes gebeuren op een aparte istance op een server pc (draait een horde containers, schakelt uit wanneer niet in gebruik en schakelt aan via wake on lan).
  • Controle van de lichten/schakelaars gebeurd via teleruptoren. de RPi werkt hier op in. Dit zorgt voor wat domotica “rendundantie”

Wat zijn jullie ervaringen met DIY smarthome? Zijn er ook hier batterij-mijdende lotgenoten dat gezellig mee willen overdrijven?

Groetjes,

William

2 likes

Als je zorgt voor een stabiel Zigbee-netwerk; met voldoende routers (hubs) die constant op de netstroom zijn aangesloten, en je investeert in kwalitatieve batterij-gevoede sensoren (zoals bewegings- en temperatuursensoren), dan gaan die vaak echt jaren mee zonder dat je een batterij hoeft te vervangen.

Om werkelijk overal een bekabelde verbinding te voorzien voor al je sensoren, moet je vooraf alles ontzettend gedetailleerd uittekenen. Bovendien brengt dat een flinke meerkost met zich mee.

Zelf heb ik in mijn woning gekozen voor een hybride aanpak: een solide, lokaal domoticasysteem (Domintell) dat volledig stand-alone draait. Als Home Assistant om een of andere reden uitvalt, blijven alle fysieke, bekabelde knoppen en basisfuncties gewoon feilloos werken. Alles is echter wél gekoppeld aan Home Assistant, zodat ik complexe automatiseringen kan bouwen met zowat elk apparaat in huis.

Voor de rest van de woning gebruik ik heel wat draadloze Zigbee-apparaten (deurcontacten, temperatuursensoren, slimme gordijnen, presence-sensoren). Om het onderhoud te beperken, kun je in Home Assistant eenvoudig een dashboard bouwen dat automatisch waarschuwt welke batterijen aan vervanging toe zijn.

Wat me in jouw voorgestelde opzet (die leunt op een Raspberry Pi en eigen logica) vooral opvalt, is dat je jezelf erg veel onderhoud en potentiële hoofdpijn op de hals haalt (los van the fun part). Als je samenwoont, is het simpelweg cruciaal dat de basistaken—zoals de verlichting—altijd werken. Je wil niet dat het hele huishouden platligt als er ergens een proces vastloopt. Het is allemaal fun, tot je plots na een update of handeling alles een dag moet resetten of debuggen. Allemaal al meegemaakt. :upside_down_face:

(Wamtepomp (Vaillant) heb ik hier thuis gekoppeld via ebusd om slim aan te sturen, maar Modbus TCP zal ook goede toepassingen hebben)

Bekijk zeker Home Assistant eens zou ik zeggen om alles samen te brengen.

Dag Stef,

De RPi zal ondermeer home assistant draaien en de basisfunctionaliteiten zoals licht werken gewoon via teleruptoren. Ook voor de bekabeling wordt er overal tijdens de renovatie signaalkabels voorzien, waar ook de sensoren op aangesloten zijn.

Het vergt inderdaad wel wat planwerk vooraf, maar dat is ook deel van een renovatie. Naar totaalprijs is de meerkost bijzonder beperkt. een paar enkele meters SVV en een kleine meerkost voor de teleruptoren opdat deze ook vanuit een tweede impuls kunnen bestuurd worden.

Daarnaast is de kost lager dan meeste domotica systemen, waaronder ook de sensoren, kabels en modules.

De kost daartegenover is vooral de tijd en wat kennis, maar domotica systemen zijn helaas closed source en met een automation achtergrond te beperkend. Ook de sensoren zijn bijzonder duur per stuk.

Ergens is mijn setup eenvoudiger dan de jouwe als basis setup. Enkel de domotica veranderd in een soft plc + homeassistant, gebruik ik standaard signaalkabel in plaats van domotica specifieke kabels en gebruik ik batterijloze (en goedkopere) sensoren.

Het is een andere aanpak, maar eentje waar ik meer voldoening uit haal!