In een sterk staaltje nalatigheid van mezelf heb ik de domeinnaam van de website van mijn grootmoeder die schrijfster is niet verlengd. Deze is daarna opgekocht door een (ik denk) Russische (frauduleuze) dropshipping (als er iets geshipped wordt…) webshop.
Ik heb al meerdere pogingen ondernomen om via DNS Belgium de huidige domeinnaamhouder te contacteren en laten weten dat ik het domein wens over te kopen en via het contactformulier op de website de persoon te bereiken. Maar helaas, niets…
Ik overweeg nu om een geschillenprocedure bij CEPANI te openen maar gezien de kost wil ik toch eerst wat advies, eventuele alternatieven en ervaringen verzamelen.
De domeinnaam is de artiestennaam, de nieuwe houder heeft nul associatie met de context van de domeinnaam en het is 90% zeker een scam/frauduleus. Dat vinkt volgens mij alle 3 de criteria af om te kunnen winnen, maar ik hoor dat die procedure vooral een verdienmodel is voor CEPANI en er maar in zeer weinig gevallen een domeinnaam opnieuw wordt overgezet.
Wat zijn jullie ervaringen rond dit topic? Of zelf een ander horrorverhaal?
Ik zou in jouw geval eens in contact treden met de hoster waar je deze domeinnaam geregistreerd had. Daar zit normaal gezien de nodige expertise en die kunnen jou hier misschien in assisteren.
Hier onlangs ook iets vergelijkbaar voorgehad. Een kennis start een B&B met een zeer specifieke naam, vraagt alvast een ondernemingsnummer aan en het komt natuurlijk publiek terecht in KBO/staatsblad. Ze had de domeinnaam nog niet vastgelegd. Onderneming opgericht op 5 maart, domeinnaam geregistreerd door een vreemde persoon op 8 maart… Landing page toont nu een formulier om een bod te doen. Dus duidelijk een persoon die kwaadwillig KBO/staatsblad scant, domeinnaam registreert op vimexx.nl voor €0,89/eerste jaar en dan grof geld verdienen op die nalatige kleine ondernemers die de domeinnaam terug willen Vermoedelijk releasen ze die volgend jaar wel als het geld begint te kosten en er geen bod kwam. Kennis gaat voorlopig bv. creatief met een suffix of andere TLD werken ipv een geschil te starten. En later de domainname terug claimen en redirect instellen.
Bij familielid die copyright law doet wel even gecheckt toen, en je kan best starten op https://www.dnsbelgium.be/nl/domeinnaam/geschil. Dan kan je via DNS Belgium de contactgegevens verkrijgen van de houder (kon je vroeger gewoon zien, maar sinds GDPR niet meer publiek) en vervolgens een brief sturen en minnelijk overeenkomen dat je geen verdere stappen zal ondernemen als ze het overdragen. Ofwel effectief gerechtelijke stappen ondernemen, maar dat wordt niet veel gedaan. Als ze niet meewerken of antwoorden op de brief, gaat het richting arbitrage als optie via CEPANI en dan wordt het meestal snel duidelijk dat het kwaadwillig is en wordt de domeinnaam overgedragen. Hij kent de persoon bij DNS Belgium ook en zegt dat die duidelijk advies geven, en soms knippen ze de link al door zodat de site alvast ontoegankelijk wordt als het overduidelijk kwaadwillig is. Maar misschien is dit zoiets waar een advocaat de fast-lane heeft en sneller antwoord ontvangt dan een gewone Belg Ik kan eens navragen over de kans op succes als je voor CEPANI gaat…
Ik denk dat je als advocaat daar inderdaad sneller/uitgebreider antwoord krijgt dan de gemiddelde Belg.
Ik kreeg dit van DNS Belgium:
Deze domeinnaam is na een quarantaine periode van 40 dagen vrijgekomen en geregistreerd door iemand anders.
Wil je deze domeinnaam opeisen?
Lees hier welke acties je kan ondernemen: https://www.dnsbelgium.be/nl/domeinnaam/geschil
Heb je nog vragen? Neem terug contact met ons op.
Met vriendelijke groeten,
Heb nadien niet meer doorgevraagd omdat zo een antwoord me meteen vrij hopeloos leek om meer gedaan te krijgen. Zal toch eens proberen! Merci!
Voorlopig ben ik aan de slag met een variant van de domeinnaam met een streepje tussen.