Domotica: Ervaringen Niko Home Control of andere systemen

Ik heb net een nieuw oud huis gekocht. De elektriciteit wordt volledig hernieuwd. Daarbij denk ik aan een bedrade ‘slimme’ schakeling. In de basis wil ik verlichting en verwarming schakelen, verbruik opvolgen, apparaten schakelen op basis van aandeel zonnestroom,… Er is (nog) geen centrale aansturing van zonneschermen, rolluiken, ventilate, raamsluiting,… voorzien.

Natuurlijk zijn er elders discussies en reviews te vinden (soms al gedateerd). Daar heb ik al heel wat geleerd - ook dat er niet één juiste oplossing is. Benieuwd of hier in de ComputerClub nog ervaringen of suggesties zijn.

Bekende systemen:

• Niko Home Control
    Ik neig momenteel naar NHC. Bekend in België; installateurs zijn niet moeilijk te vinden. Ben me bewust van de merk lock-in, maar zie daarvan ook de voordelen (eenvoud, support). Of zijn de beperkingen van het systeem te groot?
  • Dobiss
    Lokale Belgische speler, maar had er afgezien van één verbouwende vriend nog nooit van gehoord. Vragen mbt houdbaarheid.
  • KNX
    Open protocol, decentraal, schaalbaar, internationaal in gebruik. Maar naar verluidt eerder complex en dus duur om te installeren / programmeren (juist omwille van de vele mogelijkheden?). Het lijkt me meer geschikt voor toepassingen groter dan een gezinswoning.
  • Loxone
    [gedeeltelijke] lock-in bij jong Duits merk, wel actieve community. Installateurs in België? Hardware duurder dan NHC?
  • Velbus (Velleman)
    Ik heb vrienden die dit systeem in hun nieuwbouw hebben. Betaalbaar, open source (volledige integratie op Home Assistant) maar persoonlijk ben ik geen fan van de fysieke schakelaars die bij het systeem horen, en stel ik me vragen bij de duurzaamheid (schaal, toekomst) van het systeem met Belgische roots.
  • Qbus
    Community via Qbus-forum en daarmee naar verluidt een korte lijn naar een behulpzame klantendienst / R&D-dpt. Eveneens Belgisch.

Benieuwd naar:

• toegankelijkheid: ik ben into tech, maar ben geen programmeur en eerder van het type ‘set and forget’. Gezinsleden en bezoekers moeten het licht ook aan en uit kunnen doen…
  • betaalbaarheid: domotica is nooit goedkoper dan een traditioneel systeem. Maar als de prijs het tienvoudige is van een klassieke installatie, dan houd ik het maar bij enkele Tradfri lampjes…
  • duurzaamheid: zo’n installatie heeft niet het eeuwige leven/support, maar 15 jaar hoop ik zeker zorgeloos te kunnen beleven.

Benieuwd ook of de native app er toe doet, of dat je in de praktijk sowieso via bvb. de Home Assistant app werk.

/ voorgeschiedenis: /
In mijn huurwoningen kon ik een en ander opvolgen of schakelen met een combinatie van slimme stekkers van diverse merken, enkele IKEA Tradfri lampen, een HomeWizard P1 meter,… Veel zaken waren geconnecteerd via een Smartthings hub, maar bediening ging steevast via Google Home app of speaker. Opzetten van een systeem in Home Assistant is er nooit van gekomen, al was het maar omdat ik vrij vaak verhuisd ben. Misschien moet het er nu maar van komen.

Merci!

edits

Enkele onvolledigheden aangevuld. Voortschrijdend inzicht…

3 likes

Hoi,

ik heb een aantal jaar geleden dezelfde vragen gehad en bekeken. Ik ben toen uitgekomen op 2 opties: Dobiss en Qbus.

Dobiss: is een belgische speler en zit al vele jaren in de markt, zijn inderdaad niet zo publiek bekend. Ik heb toen met een installateur gesproken die zei dat hun producten altijd compatibel zijn met elkaar. Je kan dus gerust binnen 10 jaar een andere module steken die nog werkt op uw oude installatie. Ik heb nooit de configuratie van dobiss gedaan, dus daar kan ik me niet over uitspreken. Ik volg ze nog altijd op sociale media en ik vind dat ze best snel evolueren.

Qbus: ik ben voor qbus gegaan, omdat ik iemand kende die het plaatste en mij geholpen heeft bij het configureren. Ik heb ondertussen zelf de cursussen gevolgd om alles te kunnen aanpassen.
Het is een mooi systeem, ze hebben een duidelijke installatie handleiding waar alles in vermeld staat hoe je het moet configureren (Handleidingen - Qbus).
Ze hebben een community waar zelfs enkele van hun support medewerkers op antwoorden. https://www.qbusforum.be/

toegankelijkheid:
Dat is een hit / miss bij qbus, er zijn bepaalde dingen waar je bij het configureren wel rekening moet mee houden, maar ze staan dan weer uitgelegd in de handleiding, of als je even snel zoekt op het forum vind je ook tal van voorbeelden. Je kan op hun website ook voorbeelden downloaden, sommige dingen moet je met logica bouwen.

Bezoekers / Gezinsleden die je het licht of de verwarming wil laten bedienen kan met schakelaars of via de app. Je hebt standaard schakelaars en de fancy schermen (Slimme Schakelaars). Via de app moet je ze natuurlijk wel toegang verlenen en de app laten installeren. Er is trouwens net een nieuwe versie gelanceerd van hun app die een pak vlotter werkt.

betaalbaarheid
Ik heb het gevoel dat domotica nooit betaalbaarder zal zijn dan een gewone installatie als je enkel verlichting wil bedienen. In mijn huis stuurt domotica alles, verlichting, rolluiken, verwarming, laadpaal en kijkt met een extra module nog eens naar de opbrengst van de zonnepanelen.
Het spaart mij wel tijd om te installeren, alle schakelaars worden aangesloten op 1 kabel. Ik heb 1 lus getrokken per verdiep die voorbij alle schakelaars passeert en terug uitkomt in de zekeringkast. Verlichting hetzelfde, alles is Dali gestuurd, 1module in de kast en alle lampen kunnen dimmen en je kan ze afzonderlijk bedienen. De lampen zelf kosten wel meer want ze hebben een controller aan boord.

duurzaamheid
Bij qbus (en ik dacht dobiss ook) kunnen nieuwe modules met oudere samenwerken, dus is er een module stuk, koop een nieuwe en hij zal met de oude controller werken. Indien niet dan kan je voor een prijsje uw controller inruilen bij qbus.

Ik gebruik zelf geen home assistant met mijn qbus, het kan, maar als het kan zonder waarom de moeite doen? :stuck_out_tongue:

1 like

Eventueel eens vrijblijven gaan luisteren bij Homate.

Toffe start-up die eigenlijk de Home Assistant app hergebruikt en eigen proprietary software boven zet en daarnaast ook begeleiding voorziet bij het uittekenen en eventueel zelfs plaatsen van alles. Ze doen liefst nieuwbouw of volledige renovaties.

1 like

In deze 2 threads vind je misschien ook nog wat meningen over smart home:

1 like

Momenteel nog in de verbouwing maar ik heb voor Velbus gekozen.

Voordelen:

• Decentrale modules
  • Alles is altijd backwards compatibel (tov NHC ↔ Nikobus)
  • Onze installateur is hiermee vertrouwd.
  • Belgisch
  • Betaalbaar

Nadelen:

• Vendor lockin, blijft Velleman dit ondersteunen?
  • Geen eigen user interface (app), hiervoor rekenen ze op Home Assistant
2 likes

Nadat ik de voorbije tijd toch vooral naar NHC neigde, heeft Velbus nu mijn volle aandacht. De glazen bedieningspanelen van Velbus (waar velen zo zot van blijken…) zijn niet mijn kop thee. Als in elke kamer zo’n glazen schakelaar moet komen te hangen is het systeem m.i. helemaal niet betaalbaarder dan NHC en andere.
Nu ik begrepen heb dat er modules beschikbaar zijn waarmee ook signalen van ‘domme’ fysieke schakelaars het systeem kunnen sturen, ben ik wel mee.

Blijft ook mijn bedenking. Ik heb begrepen dat Velleman op dit moment op zoek is naar een overnemer. Tegelijkertijd durf ik geloven dat Velbus het meeste toekomst heeft binnen de Velleman productlijn, ook na een eventuele overname.

Ik durf dat net als een voordeel te zien, zeker als dat van bij aanvang het concept is. Geen twee (of meer) apps die naast elkaar draaien.
Als een domoticafabrikant er de stekker uit trekt is de kans groot dat je achterblijft met een app die geen updates meer ontvangt. Bij Home Assistant met Velbus-integratie blijft het basisplatform wel draaien. Zolang de Velbus-integratie aangeboden blijft, tenminste.
Of ga ik hier voorbij aan essentiële elementen?

Ik ben toch zeker niet de enige...

…die op dit moment hardware van verschillende fabrikanten aan elkaar breidt in Home Assistant of Google Home. Maar voor toegang tot bepaalde functionaliteiten moet je toch telkens weer die proprietary app gaan opzoeken: updaten, wachtwoord resetten, oude scenes en scenario’s weer opdiepen,…

Home Assistant als interface is voor geavanceerdere gebruikers inderdaad een voordeel. Maar voor non-IT gebruikers blijft dit toch een hoge instap.

Er is ook een hele open source community omtrent de Velbus integratie. Er is een TCP bridge om je installatie te bereiken op je netwerk & het velbus protocol voor de HA integratie is ook beschikbaar op Github.

Worst case als Velleman er de stekker uit trekt moet mijn installatie dus blijven werken. Uiteraard mag er dan geen hardware module stuk gaan :fearful: , maar dat heb je bij elk systeem.

1 like