Ik heb net een nieuw oud huis gekocht. De elektriciteit wordt volledig hernieuwd. Daarbij denk ik aan een bedrade ‘slimme’ schakeling. In de basis wil ik verlichting en verwarming schakelen, verbruik opvolgen, apparaten schakelen op basis van aandeel zonnestroom,… Er is (nog) geen centrale aansturing van zonneschermen, rolluiken, ventilate, raamsluiting,… voorzien.
Natuurlijk zijn er elders discussies en reviews te vinden (soms al gedateerd). Daar heb ik al heel wat geleerd - ook dat er niet één juiste oplossing is. Benieuwd of hier in de ComputerClub nog ervaringen of suggesties zijn.
Bekende systemen:
- Niko Home Control
Ik neig momenteel naar NHC. Bekend in België; installateurs zijn niet moeilijk te vinden. Ben me bewust van de merk lock-in, maar zie daarvan ook de voordelen (eenvoud, support). Of zijn de beperkingen van het systeem te groot? - Dobiss
Lokale Belgische speler, maar had er afgezien van één verbouwende vriend nog nooit van gehoord. Vragen mbt houdbaarheid. - KNX
Open protocol, decentraal, schaalbaar, internationaal in gebruik. Maar naar verluidt eerder complex en dus duur om te installeren / programmeren (juist omwille van de vele mogelijkheden?). Het lijkt me meer geschikt voor toepassingen groter dan een gezinswoning. - Loxone
[gedeeltelijke] lock-in bij jong Duits merk, wel actieve community. Installateurs in België? Hardware duurder dan NHC? - Velbus (Velleman)
Ik heb vrienden die dit systeem in hun nieuwbouw hebben. Betaalbaar, open source (volledige integratie op Home Assistant) maar persoonlijk ben ik geen fan van de fysieke schakelaars die bij het systeem horen, en stel ik me vragen bij de duurzaamheid (schaal, toekomst) van het systeem met Belgische roots. - Qbus
Community via Qbus-forum en daarmee naar verluidt een korte lijn naar een behulpzame klantendienst / R&D-dpt. Eveneens Belgisch. - …
Benieuwd naar:
- toegankelijkheid: ik ben into tech, maar ben geen programmeur en eerder van het type ‘set and forget’. Gezinsleden en bezoekers moeten het licht ook aan en uit kunnen doen…
- betaalbaarheid: domotica is nooit goedkoper dan een traditioneel systeem. Maar als de prijs het tienvoudige is van een klassieke installatie, dan houd ik het maar bij enkele Tradfri lampjes…
- duurzaamheid: zo’n installatie heeft niet het eeuwige leven/support, maar 15 jaar hoop ik zeker zorgeloos te kunnen beleven.
Benieuwd ook of de native app er toe doet, of dat je in de praktijk sowieso via bvb. de Home Assistant app werk.
/ voorgeschiedenis: /
In mijn huurwoningen kon ik een en ander opvolgen of schakelen met een combinatie van slimme stekkers van diverse merken, enkele IKEA Tradfri lampen, een HomeWizard P1 meter,… Veel zaken waren geconnecteerd via een Smartthings hub, maar bediening ging steevast via Google Home app of speaker. Opzetten van een systeem in Home Assistant is er nooit van gekomen, al was het maar omdat ik vrij vaak verhuisd ben. Misschien moet het er nu maar van komen.
Merci!
edits
Enkele onvolledigheden aangevuld. Voortschrijdend inzicht…