🗑️ E-waste

Net nieuwe gsm gekocht. Een Pixel 9 Pro. Terecht dat er geen oplader in zit. Er zit wel nog een USB-C naar USB-C kabel in. Iemand die weet waarom dat er dan wel nog in zit?

1 like

En blijkbaar gaat het om een USB 2.0, waar je GSM een USB Type-C® 3.2 zitten heeft. Zonde.

1 like

Omdat de een zuivere kostcutting oefening was en weinig met ewaste te maken heeft. Das de mooie marketing uitleg en ewtra perk.

Een euro per toestel gespaard, vele euros gespaard in transportkosten over de hele keten.( minder transport ook minder co2, meer co2 vouchers om te verkopen,…)
Die kabel neemt geen echte plaats in de doos en kost 0.01 plus er is nog wel wat micro usb innde rondgang en dan krijgen ze teveel tegenwind.

2 likes

Ik zou denken om dat kabels een stuk sneller kapot gaan dan de blokjes zelf?
Hier in huis gebruiken wij op welgeteld 1 plaats zo’n meegeleverd blokje. Op alle andere plaatsen specifieke, kwalitatieve opladers.

Ben in principe wel blij dat je bij elk toestel nog een kabel krijgt.
In mijn ervaring heb ik tegen de tijd dat ik een nieuwe telefoon nodig heb, ook vaak een nieuwe kabel nodig…

• dan heb je altijd genoeg kabels om de verschillende toestellen tegelijk op te laden.

Kan zijn. Maar bij mij vliegt hij in het schot van matige kabels.

Wat is dan de beste thuis laad optie voor een Pixel?

Vergeet uw 80% limiet niet te activeren in de instellingen!

Wat bedoel je?

Instellingen > Batterij.

1 like

Hier draait CalyxOS op de pixel, en deze heeft in plaats van de ‘limit to 80%’ de optie om automatisch te beginnen laden zodat deze 100% is wanneer je alarm af gaat. :alarm_clock:

Ze zijn hiervoor de boter blijkbaar gaan halen bij LineageOS, wat me doet vermoeden dat er nog wel enige custom Roms zijn met deze optie.

Geen idee welke invloed dit heeft op de levensduur van mijn batterij, maar heb er in elk geval geen negatieve ervaring van. YMMV :person_shrugging:

1 like

Doet het standaard besturingssysteem dit niet al? Ie laadt 's nachts altijd traag op…

Ik zou het niet weten, gezien ik al even geen ‘gewone’ Android meer gebruikt heb. Maar gezien de screenshot van @bartdeslagmulder hierboven, lijkt het er op dat je zal moeten kiezen tussen die ‘Limit to 80%’ of ‘Adaptive charging’ maar je niet beiden tegelijk kan hebben?

Dat is volgens mij het principe achter “adaptive” charging. Alleszins zit dat in iPhones ook. “Optimised charging”. Op basis van je laadroutine (elke nacht van x tot y) wachten met laden zodat je pas voorbij 80% gaat op het moment dat je hem gaat gebruiken.

Of is dat niet hoe de optie bij jou werkt?

Nog beter/veiliger: 's nachts niet opladen. :grimacing: :man_firefighter: :woman_firefighter:

1 like

De 80 procent limiet is er omdat batterijen echt afzien van alles boven de 80-90 en alles onder de 15-20 procent. Tussen die onder en bovenlimiet kan je bijna oneindig laden en ontladen, buiten die limieten krijg je “trapped lithium” dat niet meer mobiel is en de capaciteit dus omlaag brengt.

Het effect is inderdaad minder als je tot 100 laadt en meteen erna intensief gaat gebruiken.

Ik ben zelf schuldig aan volledig opladen (want meestal wel een lader in de buurt) maar met onze elektrische auto bijvoorbeeld vermijden we dat zoveel mogelijk. Om dezelfde reden is fast charging begrensd tot 80 procent, erna gaat het veel trager.

2 likes