In een schrijfopdracht van mijn opleiding kwam ik dit onderwerp tegen: Graphene OS
Blijkbaar een open-source OS dat focust op privacy en veiligheid en geïnstalleerd kan worden op Google Pixels. Ik heb het zelf eens geïnstalleerd op mijn Pixel uit nieuwsgierigheid (heb het onderwerp ook niet gekregen) en het is wel crazy hoeveel je kan afblokken van rechten etc. Ook als je een app sluit wordt die ook effectief volledig afgesloten dus geen onnodige achtergrondservices.
En zo kan je nog veel meer dingen doen zoals afzonderlijke profielen aanmaken voor bijvoorbeeld google apps of dergelijke.
Ik wist zelf niet dat het bestond en vond het wel interessant om eens te delen.
Graphene OS is al een tijdje beschikbaar en enkel op Pixel telefoons door de hoge hardware security. Heb zelf een Pixel 8a die daarop draait en gebruik die af en toe, maar het huishouden hier is pro iPhone.. Nog geen exit strategie bedacht momenteel.
Ik raad het sowieso aan aan iedereen die een Pixel heeft om meer privacy bewust te zijn. Sandboxed Google Play Store en mogelijkheid tot verschillende accounts aan te maken voor bepaalde apps te downloaden. Geeft een beetje een container gevoel (denk docker etc).
Ik heb het altijd een beetje schizofreen gevonden, dat je een toestel van Google moet kopen om geen Google in je OS te hebben Daarom is dit voor mij ook een no-go.
Ze hebben onlangs wel aangekondigd dat ze met een andere smartphoneproducent in zee gaan voor de toekomst, ik kijk heel hard uit naar dat resultaat.
Maar in het algemeen kijk ik meer naar de Fairphone met e/OS (ook een ont-Googled Android), is minder op “veiligheid” gericht dan Graphene, maar wel op privacy. En het is zo Europees als mogelijk, wat uiteraard ook een grote plus is!
Dan heb je ook nog Jollla met Sailfish OS (ook Europees), die gooien het over een andere boeg, want dat besturingssysteem is niet op Android gebaseerd, maar op Linux. Hier zit je echt volledig los van Google, maar dat komt de compatibiliteit van Android-apps helaas niet te goede.
Als je een beter beveiligde Androidtelefoon wil, dan kan je eigenlijk niet om GrapheneOS (en dus ook de Google Pixel) heen. Je moet bv. de bootloader weer vergrendelen na het installeren, wat je bij de meeste andere alternatieve ROMs beter niet doet, met alle gevolgen vandien.
Het mooie van GrapheneOS is dat je er voor kan kiezen om een volledig functionele Androidtelefoon te hebben, met Google Services die in sandboxes draaien en niet per se op gebruiksgemak moet inboeten.
En ja, uiteraard is het ironisch dat je voor betere beveiliging en privacy een toestel bij Google moet kopen, maar zij zijn momenteel de enige die dit hardwarematig mogelijk maken. Als je een paar maanden na de release een toestel uit de a-range koopt, dan krijg je een zeer degelijke midrangetelefoon voor een redelijke prijs.
Ik zit momenteel aan mijn derde Pixel met GrapheneOS en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Het staat gewoon in het artikel dat je zelf post: Lenovo heeft als hoofdaandeelhouder Legend Holdings, Legend Holdings is op zijn beurt gelieerd aan de Chinese Academy of Sciences. Toch moeilijk om te ontkennen dat de Chinese overheid een vinger in de pap heeft?
En ja, anderen (o.a. Dell) doen/deden het ook, maar voor een specifiek device waar security absolute topprioriteit is, is Lenovo een bedenkelijke keuze.