Ik merk van mezelf op dat als ik thuiswerk, mijn aantal dagelijkse stappen enorm pover zijn.
Vandaar vroeg ik me af, is het het waard om een walkingpad aan te schaffen?
Lukt het nog om je te concentreren op jouw werk terwijl je wandelt?
Daarin heb ik ook al eens in willen investeren. Maar dan heb ik ook een andere bureau nodig en wordt het al snel te duur als impulsaankoop.
Gelukkig heb ik nog een hond .
Kzou meteen gaan voor een walkingpad waar ik ook wel echt op kan joggen aangezien ik in een buurt woon waar de straten/voetpaden er enorm slecht bij liggen. Maar als je een hond hebt, denk ik wel dat je zeker aan jouw dagelijkse stappen komt. Met mijn kat heb ik dat geluk niet haha
Heb aan de start van covid een walkingpad gekocht voor onder mijn zit-sta-bureau, ben er echt supertevreden mee. Typisch wandel ik tussen de 3.5-4.5km/u, en da’s wel comfortabel om mee te werken1. Echt lopen lijkt me minder praktisch, want dan moet je al behoorlijk behendig zijn met je muis om accuraat te kunnen klikken.
Fun fact: tijdens covid was er een periode waarin ik dagelijks gemakkelijk 20.000 stappen zette enkel in de voormiddag.
1Ik heb een aangepast toetsenbord en een trackball ipv een muis, waardoor ik minder invloed merk van het op-en-neergaan van mijn bovenlichaam.
+1 voor de hond, een echte aanrader, krijg je veel liefde van. Weet niet hoe dat zit met een walking pad?
Ik hen er zelf ook over nagedacht maar uiteindelijk besloten het niet te doen, aangezien ik het nu al moeilijk vind om meer dan een meeting te doen aan mijn standing desk.
Misschien dat er in de toekomst walkingpads met AI-powered motivational coaches zijn? Alhoewel denk ik niet dat die dezelfde hoeveelheid liefde zullen geven als de pluizige viervoeters haha
Ik heb deze week een walking pad van Moovv besteld. Komt wel pas toe in de tweede helft van februari. Heel benieuwd naar! De bedoeling is om op thuiswerkdagen zoveel mogelijk al wandelend te werken en verder een keer of 3 per week op te lopen.
Ahmadi en Stamatikas publiceerden eerder dit jaar al een onderzoek waaruit bleek dat ongeveer 6 minuten intensieve lichaamsbeweging per dag of 30 minuten matige tot intensieve lichaamsbeweging per dag het risicio op hartziekten kan verlagen, zelfs bij mensen die meer dan 11 uur per dag zitten.
In zijn bewegingsdriehoek adviseert het Vlaams Instituut Gezond Leven aan volwassenen tussen 18 en 64 jaar om elke 30 minuten het zitten te onderbreken en even rechtop te staan. Daarnaast is het advies om minstens 150 tot 300 minuten per week matig intensief te bewegen, óf minstens 75 tot 150 minuten per week hoog intensief te bewegen. Minstens 150 minuten per week matig én hoog intensief bewegen kan ook. Tips over hoe je dat kan doen, vind je op de website van het Vlaams Instituut Gezond Leven.
In theorie wel maar in de praktijk…
Bij meetings of in een bureaulandschap lijkt me dit wat moeilijker vrees ik maar een online meeting van uur volgen vanop zo’n walkingpad lijkt me dan wel de moeite