eID met NFC-chip: de moeite of niet?

LinkedIn is mij al jaren aan het porren om :white_check_mark: Verified te worden en zegt me dat er veel voordelen zijn aan het hebben van zo’n groen vinkje naast je naam.

Dus ik dacht: ik ga dat eens proberen. Als ik het goed begrijp moet dit tegenwoordig lukken met de nieuwe Belgische eID-kaarten omdat die een NFC chip hebben en zo compatibel zijn met “Persona”.

Maar mijn identiteitskaart is te oud en heeft dat nog niet? Mijn vraag: is er iemand in geslaagd om met een eID zonder NFC toch LinkedIn Verified te worden. Mijn huidige eID is nog twee jaar geldig. Ik zat al stiekem te denken: misschien moet ik hem gewoon “verliezen”, aangifte doen en een nieuwe aanvragen. Zodat ik eindelijk ook een NFC enabled eID heb! :nerd_face:

Maar dat is er dan misschien wel weer een beetje over… Of zijn er nog andere voordelen aan het hebben van zo’n NFC-enabled eID? Volgens de website wel, maar misschien valt dat in de praktijk allemaal nogal tegen?

1 like

Geen ervaring mee, maar de “nieuwe” eID is ook meteen met de vingerafdruk. Ik stel mijn nieuwe nog zo lang mogelijk uit alleszins. :sweat_smile:

3 likes

Juist ja, de Jan-Jambon-vingerafdruk. Ik verzet me daar niet meer tegen, het heeft toch geen zin :slightly_smiling_face:

Same, al maanden krijg ik die melding al 3 keer geprobeerd en niets werkt altijd faalt het in de laatste stap.

Ik heb een nieuwe eID en moet die nog eens proberen. Keep you posted!

2 likes

Mijn eID heeft het symbool en ik heb hem ook kunnen inlezen met mijn telefoon. Geen idee of dit nu toegevoegde waarde heeft of niet…

Ik heb sinds augustus een nieuwe eID. Bij mij lijkt dit al vast te lopen bij het inscannen van de voorkant van mijn ID, ziet er dus naar uit dat het helemaal niet werkt dan?

1 like

Same. Inscannen van de voorkant werkt hier ook niet.

1 like

Ook net geprobeerd. Inscannen van de voorkant dan geeft de app aan dat ik geen “passport” heb gescand. Oké dan?

Ik herinner mij nu wel dat ik een tijdje terug verder ben geraakt of dat het proces anders was, en ik toen mijn identiteitskaart heb gescand via NFC. Dat ging ook helemaal niet vlot maar na 10 pogingen had hij mijn kaart toch herkend. Daarna liep het ook vast.

2 likes

Klinkt een beetje als de begindagen van de identiteitskaartlezer en de certificaten :grinning:

5 likes

Als ik het met mijn ID probeer werkt het ook niet, moet nog eens proberen wat het geeft als ik mijn internationaal passpoort probeer te in te geven. Daar zit ook zo een NFC tag in blijkbaar, en mogelijks is er verwarring in de benaming passpoort en ID.
Maar ja, dan moet ik er eens aan denken als ik in de buurt ben van mijn int passpoort…

1 like

Ik had het laatst nog voor. Moest met eid-reader mijn pas kunnen uitlezen om ergens aan te melden waar het met itsme niet kon.

Drivers geïnstalleerd, Chrome extensions geïnstalleerd EN MAAR NIET WERKEN. Vloeken, tieren, frustratie,…

Had geen Java Runtime Environment geïnstalleerd staan maar niets dat me die melding gaf. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Legendary advies!

Ik heb het geprobeerd met mijn internationale reispas (paspoort zoals wij zeggen). Daar staat inderdaad ook dat symbool op.

Foto maken van mijn paspoort ging een stuk sneller, hij herkende het meteen. Vervolgens gegevens checken en volgende stap.

stap 2 is scannen van je paspoort.
De chip zit (in mijn geval toch) als je paspoort open is, op de pagina met jouw info en foto, links onderaan dus de kan van je foto, onder de foto. Daar leg je je telefoon op en kan je scannen.

Stap 3 was selfies, links rechts kijken en het is in orde.

Ik heb geen idee wat ik met deze verificatie ben, maar ik ben wel blij dat ik na 10 tallen pogingen gewonnen heb van technologie. :muscle:

5 likes

Oprechte vraag: is die LinkedIn Verified deze hustle waard? Zo een persoonlijke gegevens en documenten delen voor zoiets klein voelt bij mij wat wrang aan?

9 likes