In nieuws dat niemand verbaast en waar Smollie het al in de podcast over had
Ik ga hier even de sfeerspons uithangen, maar, het lijkt soms alsof unicorn zijn de gouden graal is dezer dagen. Mag ik dat raar vinden dat dat zo belangrijk wordt gevonden?
Uiteindelijk ben je enkel maar op papier 1 miljard waard omdat je nieuw kapitaal hebt aangetrokken âbij een waardering van 1 miljardâ. Dat betekent natuurlijk wel al iets, maar, is niet zaligmakend mijn inziens. Waardering is maar één van de parameters van een bedrijf, maar soms lijken we dat heden ten dagen te interpreteren als âze hebben daar een miljard, de zaak is binnen en de kous is afâ. Niets is minder waar volgens mij.
Meestal wil dit ook zeggen dat je heel veel/grote investeerders hebt, maar dit is een vorm van âschuldenâ die je vroeg of laat moet afbetalen want investeerders geven dat geld ook niet zomaar. Het zegt ook niets over de winstgevendheid van de business, die nochtans ook belangrijk is want op een dag moet er winst zijn en moet er geld verdiend worden.
Ben je liever eigenaar van een bedrijf van 100 miljoen, welke geen unicorn is, maar elk jaar 10 miljoen euro winst maakt en op je rekening komt. Of ben je liever (mede)eigenaar van een unicorn, die vooralsnog geen winst maakt en dus hopelijk je loon betaalt en het hopelijk lang genoeg volhoudt om ooit winst te maken en iets uit te keren en/of om je aandelen dan te kunnen verkopen (in zoverre die dan nog niet te veel verwaterd zijn van al die kapitaalrondes). Het tweede gebeurt niet gegarandeerd⊠niemand vertelt ooit de vele verhalen van zij die ooit unicorn waren maar uiteindelijk de mist in zijn gegaan (mss een goed computerclas topicje).
I know, ik ben een oude knorpot, en het is geen jaloezie want ik wens hen zeker alle succes toe en hoop dat ze nog meer waard worden en dat de mensen die daar heel hard werken op een dag ook effectief heel hard beloond gaan worden! Ze verdienen het volledig.
Ik ben trouwens een zeer tevreden gebruiker van Aikido, heb ook kennisgemaakt met hen en het zien er toffe pees uit, en al onze software werkt met hun platform⊠dus wij steunen hen in gedachte en ook alle maanden
.
Ik ben van dezelfde mening over het âbelangâ van unicornship.
Na een panel op Work Smarter vorig jaar, dat waarschijnlijk bedoeld was als motivational, ben ik zo afgedropen met de moed in mijn schoenen. De boodschap leek echt âals ge niet voor de unicornstatus en internationalisering gaat, waarom zou je het dan doenâ.
Draait de economie niet net op basis van ondernemers die NIET voor de moonshot gaan? Is het niet even waardevol om een bedrijf van zelfs 1 miljoen op te bouwen?
Ik begrijp dat het grotendeels een âgood news showâ en âkijk, in Europa kunnen we het ookâ dingetje is. En dat moeten we zĂ©ker doen om niet meer als de laatste van de klas bekeken te worden. Maar ât is soms wel zéér demotiverend voor de âiets minder succesvolleâ ondernemer. ![]()
All the power to them though! Ik herinner me nog toen ze bij Start It @KBC aansloten toen ik daar ook zat of net weg was. Keihard voor gewerkt.
Goed verwoord @wimpi. Met nuance en niet als galspuwer - een leuke uitzondering dezer dagen-.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar laat je niet demotiveren door dat soort dingen @kvdeede, en al zeker niet door de sprekers die op events like âwork smarterâ komen⊠Als je een bedrijfje opgezet hebt, het draait goed en je hebt er plezier in, en je kan er nog eens je boterham mee verdienen heb je waarschijnlijk al veel meer bereikt dan de sprekers aldaar.
Ik was daar een van de sprekers, en veel heb ik idd nog niet bereikt ![]()
Sterker nog, ik was er ook gevraagd om het panel te modereren waarnaar Kristof verwees ![]()
Oops, dat wordt een akward VR meetup over een paar weken ![]()
Freddyâs talk daar was wel heel tof. Entertaining en leerrijk! ![]()
Best een fijne dag gehad hoor, op Work Smarter, juist dat ééne panel als afsluiter⊠pfoe. ![]()