eSIM vs fysieke simkaart

Iemand ervaring met een eSIM kaart? Is dit een no-brainer als je een compatibele gsm hebt?

Ik heb dit al eens geactiveerd bij een vriendin en dat ging echt vlot. Gewoon qr-code van de Proximus e-sim ingescand et voila.

Als je dual-sim gaat dan moet je gewoon nog de prioriteit van de beide simkaarten instellen ifv mobiel internet.

Een voordeel dat je hebt is wanneer je veel reist buiten Europa. Buiten Europa is het vaak financieel voordelig om gedurende langere periode (al vanaf enkele weken) een simkaart van een lokale provider te nemen. Niet alle providers werken met e-sims dus dan krijg je een fysieke simkaart. Heb je dan een e-sim dan kan je beide nummers gebruiken op hetzelfde toestel.

Ik heb eind vorig jaar in Thailand mijn fysieke simkaart moeten swappen met die van een lokale provider en dan moet je er maar voor zorgen dat je je eigen kaart niet kwijtspeelt :slight_smile: .

4 likes

Geactiveerd ‘omdat het kon’. Mijn leven is er niet beter van geworden :wink:

2 likes

Als primaire sim maakt het geen hol uit:) maar als je vaak wisselt van sim (bvb vakantie buiten eu) is esim super handig, je kan verschillende sims installeren op je gsm en dan makkelijk schakelen ertussen (Firsty of BNEsim of zo gebruiken enkel esims en zijn wel een aanrader voor vakantie)

Dual sim is meestal ook enkel voor esims

Als je een nieuwe sim aanvraagt heeft een esim ook het voordeel dat je die onmiddellijk kan gebruiken en niet moet wachten op de verzending

Maar om nu zomaar je fysieke simkaart om te wisselen is niet echt nuttig naar mijn mening

1 like

Heb voor reis naar America gebruik gemaakt van Airalo, die hebben mobiele sims voor data.

Dan voeg je een secundaire E-sim toe en is super makkelijk en goedkoop.

Bespaard ook de zoektocht naar de locale nachtwinkel om een fysieke sim te zoeken🤣

Voor primaire sim heb ik bij mijn vrouw een e-sim geïnstalleerd toen ze naar Mobile Vikings overging , gewoon omdat het kon en ik niet op de post moest wachten dan. Liep vlot.

3 likes

Kan je 2 esims tegelijk? Of kan er maar 1 actief zijn. Stel dat ik mijn fysieke sim zou overzetten naar esim en dan op vakantie een lokale esim installeer, kan ik nog steeds berichten ontvangen op mijn belgische esim en data gebruiken van de lokale esim? Of is het de ene of de andere?

Gewoon op een linkje geklikt, fysieke sim eruit, klaar. Moest m’n telefoon zelfs niet herstarten denk ik.
Qua gebruik geen enkel verschil gemerkt.

1 like

Yup, dat is exact hoe die travel esims werken. Al je data gaat via die travel esim en je Belgische nummer blijft gebruikt worden voor telefoon / SMS-en
Zoals anderen al aanhaalden werkt supervlot, een kind kan de was doen

2 likes

Merci voor de tips.

eSIM geactiveerd voor Mobile Vikings op mijn Pixel 7.

2 likes

In principe wel, maar dit hangt af van je toestel. Sommige toestellen ondersteunen enkel dualsim voor 1 fysieke en 1 esim. Andere toestellen ondersteunen wel dualsim met 2 esims

Handig als je 2 nummers hebt zoals werk en privé of op reis. Anders geen verschil

Reden dat ik uiteindelijk eSIM gepakt heb is omdat de simkaart meer dan een week op zich liet wachten.

2 likes