Gasverbruik opvolgen via slimme meter

Hi, sinds lang luisteraar, nu ook actief op 't forum met een eerste vraag.

Sinds twee jaar volg ik mijn elektriciteitsverbruik op met een HomeWizard dongle in de P1-poort van de digitale elektriciteitsmeter. In theorie kan ook gasverbruik worden opgevolgd, omdat de digitale gasteller zijn data kan doorseinen aan een nabije elektriciteitsteller. Uit NL hoor ik hierover positieve ervaringen, maar ik krijg geen data binnen en krijg het hier niet opgezet. Fluvius weet niet hierin geen bijstand te bieden. Via Fluvius beheer is geen afzonderlijk poortbeheer mogelijk voor EAN-nummer van de gasmeter.
Gezien hier vnl. Vlaamse / Gentse gebruikers is het forum wellicht een goed klankbord… Benieuwd naar jullie ervaringen of tips.

Grazie!

1 like

Dat werkt hier (BE) vlot en goed. Ik heb daar niets voor moeten doen denk ik. De data was direct beschikbaar via de P1 meter bij mij.

2 likes

Ben je zeker dat je ook een digitale gasmeter hebt?

Als je het IP adres van je P1 homewizard Dongle kent kan je misschien eens nakijken of je iets in de data kan vinden:

Sinds het begin van het jaar ook een P1 meter van homewizard geïnstalleerd. Die ontvangt mijn gas-, elektriciteit- en waterverbruik zonder problemen.

Heb ook in combinatie een P1 Dongle van June Energy, maar die heeft nooit mijn gasverbruik opgepikt. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Meter is zeker digitaal, maar via je tip van IP-adres kan ik zien dat er effectief geen enkele data van de gasmeter binnenkomt (wél van elektriciteit én water). Met die info nog maar eens terug naar Fluvius.

Tip: Als je home assistant gebruikt kan je de value van je water ook importeren vanaf dit IP adres om je “Energy” tab aan te vullen met je waterverbruik. PM voor scriptje indien interesse.

Ik gebruik ook een ESP32 (Zuidwijk slimmelezer) toestel via P1 poort.
Bij Fluvius poortbeheer activeren voor je meter.

Het is al enkele jaren geleden, maar ik meen mij niet te herinneren dat dit apart voor aardgas heb moeten doen.
Via ESPhome dan een sensor op het DSMR platform en daar kwam elektriciteit en gas via dezelfde sensor binnen in Home assistant.

Ik heb een Rpi4 met home assistant klaarstaan naast mijn meter en net een usb-P1 kabeltje besteld. Elek/gas/water-meters zijn allemaal digitaal, zal dit direct werken of moeten wat stappen ondernomen worden om deze te kunnen uitlezen?

Ik heb net gekeken op Fluvius naar mijn poortbehoor. Er staat 1 poort open van de digitale meter. Ik zie daar niets staan over gas.

Bij netbeheerder Fluvius moet je aanvragen die P1-poort te kunnen uitlezen. Dat kan makkelijk online via pagina poortbeheer op Mijn Fluvius.

Er is enkel de poort van de digitale elektriciteitsmeter. Digitale water- en gasmeters sturen hun data draadloos door naar de elektriciteitsmeter, van waaruit je gegevens kan uitlezen via de P1-poort.

Dank. Vooralsnog geen Home Assistant hier. Ik twijfel er al geruime tijd over, maar heb het gevoel dat voor mijn niveau van automatisering de sturing via Google Home nog net toereikend is, en makkelijk integreert met meerdere Google speakers in huis. Ben ook niet de enige in huis die het moet kunnen/willen gebruiken :slight_smile:

Veel doe ik er ook nog niet mee. Voorlopig enkel meer voor een eigen historiek energieverbruik bij te houden. Moet er wat meer tijd voor vrij maken.

Met home assistant kan je veel sterkere automatisatie instellen en met nog veel meer integreren. Ook super om vanalles op te volgen (netwerk, energie, water, etc.)

Home assistant en google home kunnen ook perfect tegelijk naast elkaar werken.

Ik heb een Rpi4 hiermee opgezet, maar de meesten stellen voor om dit op een NUC te doen, zeker wanner je veel integraties of zwaardere integraties zoals camera wil gebruiken.

Ter update tov mijn initiële vraag: na twee aanvragen bij Fluvius, waarbij ticket werd afgesloten met “Uw meter werkt en communiceert naar behoren”, werd bij de telefonische helpdesk toch opgemerkt dat er iets niet helemaal juist zit. Een technieker komt volgende week hierheen voor nazicht. Niet te vroeg juichen, maar wellicht zit het defect toch bij Fluvius / meter / poortbeheer, en niet bij de P1-dongle en verdere verwerking.