Wat krijgen we nu: Google met consistente productnamen???
In begin vond ik NotebookLM echt een gamechanger maar sinds Claude x Obsidian set-up gebruik ik het niet meer.
Hier Notebook-fans?
Wat krijgen we nu: Google met consistente productnamen???
In begin vond ik NotebookLM echt een gamechanger maar sinds Claude x Obsidian set-up gebruik ik het niet meer.
Hier Notebook-fans?
Ik gebruik het wel eens om musical-scripts samen te vatten (wie heeft de meeste tekst, maak een korte inhoud voor in het programmaboekje en dergelijke).
En ik heb source code van onze applicatie naar PDF omgezet en opgeladen, het werkt redelijke ca va voor simpele opzoekingen.
Het Gemini landschap blijft verwarrend wel vind ik persoonlijk. Claude regelt quasi alles ‘in één’ app.
Bij Google: Gemini voor chat of ‘gems’ (heel gelimiteerde projecten), Google Antigravity IDE voor als je MCP wil koppelen (en dan zit je in een IDE code tool, letterlijk een VS code fork), NotebookLM voor aparte projecten of in depth analyses, …
In de US hebben ze Gemini Spark, hun agentic tegenhanger voor CoWork gelimiteerd beschikbaar - maar is dan weer eerder voor persoonlijke taken binnen je Google suite.
Naar usage toe, zit dan ook nog eens alles apart als je buiten reguliere Gemini Chat gaat. Dus nog andere usage counts voor gebruik in Antigravity ook al heb je een Google AI abonnement, etc.
Soit, heel erg gefragmenteerd.
Bij Claude koppel je ‘gewoon’ alles in de desktop app, en kan je gewoon Chat, CoWork, Code door elkaar gebruiken met dezelfde tools (MCPs / skills) die al koppelde. Eén subscription, één duidelijke usage count etc. Simpel model qua abonnement etc.
Mijn gok: dat ze heel die ‘Antigravity’ ook wel nog gaan moeten hernoemen om alles consistent te krijgen…
Google heeft alles in handen alleszins om er een succes van te maken; maar net zoals Microsoft een beetje aan het worden, strugglen met hoe ze goede ‘consumer’ apps moeten maken met een goede overkoepelende visie en gebruiksgemak. (Zie CoPilot, doet z’n ding, maar bijzonder complex naar licensing toe, zoals je van Microsoft zou verwachten)
God damn, wat een heldere take ![]()