Michael Lewis (Moneyball, Flash Boys) heeft een nieuw boek uit, dat draait rond FTX en Sam Bankman-Fried. Het is een boek in lijn met die biografie van Elon Musk die Walter Isaacson schreef: beide heren begonnen eraan toen hun onderwerp nog een magische tovenaar leek die de wereld ten goede ging veranderen, maar merkten en cours de route dat er toch een paar vijzen ontbraken.
Lewis houdt zich in zijn boek zeer afzijdig wanneer het over de eventuele schuld van SBF gaat - en krijgt daar veel kritiek op. Tegelijkertijd plant hij wel een zaadje bij de lezer: is SBF wel echt de grote crimineel waar sommigen hem voor afschilderen?
Na het lezen van dit boek denk ik persoonlijk dat SBF geen grote strategie had om mensen echt zwaar te bestelen. Ongetwijfeld heeft hij dingen gedaan die niet oké waren, maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat hij met veel cowboys omringd was die wél zeer doelbewust geld hebben versluisd, en dat nu makkelijk in zijn schoenen kunnen schuiven omdat SBF zeer wildvreemd is. Serieus: Lewis vroeg aan de broer van SBF of hij herinneringen had aan hun jeugd, en die antwoordde met ‘Goh, nee, niet echt, voor mij was Sam meer iemand die toevallig in hetzelfde huis woonde’. Sam zijn jeugdvrienden? Onbestaande. Herinneringen tout court? Nope. Het lijkt wel alsof hij een alien is die een paar jaar geleden in z’n cargoshorts op aarde is gedropt.