Hebben jullie ervaring met gps tracker systemen voor huisdieren, en zo ja welke zou je aanbevelen? Ik heb een hond die iets te graag op ontdekkingstocht gaat
Na wat rondkijken merk ik dat er vanalles beschikbaar is, van open source systemen tot batelende subscriptions. Dat laatste vermijd ik logischerwijs liever maar misschien overtuigen jullie ervaringen me wel!
in een bos in de Ardennen gaan airtags niet werken vrees ik, aangezien ze afhankelijk zijn van apple apparaten in de buurt via het bluetooth netwerk. Nieuwe locatie updates krijg je enkel wanneer ze dichtbij een apple apparaat zijn als ik het goed voor heb. Maar om een sleutelbos te vinden in je huis zal dat waarschijnlijk wel handig zijn.
Bluetooth LE: Het primaire signaal dat de AirTag uitzendt om gedetecteerd te worden door het ‘Zoek mijn’-netwerk, met een bereik van ongeveer 10-30 meter in de praktijk, maar het netwerk kan signalen van veel verder oppikken.
Ultra Wideband (UWB): Alleen beschikbaar op nieuwere iPhones, gebruikt voor ‘Nauwkeurig zoeken’, waarbij je via een kompas op je scherm de exacte richting en afstand kunt zien.
NFC: Stelt mensen met een NFC-compatibele telefoon (ook Android) in staat om de AirTag te scannen en een link te openen die mogelijk contactinformatie van de eigenaar toont (indien ingesteld).
De behoefte doet zich in de familie ook voor. Bijkomende eis is helaas dat het supersimpel moet zijn: geen extra app, geen custom platform/site, geen logins…
Dan kwam ik al gauw uit bij bluetooth tags. Nadeel is uiteraard dat je afhankelijk bent van andere smartphones in de buurt. Ooit geprobeerd met https://mili-shop.com/ maar die was na enkele weken stuk. Momenteel de Galaxy SmartTag2 | Black | Samsung BE in gebruik. Gewoon in de Google Find My app dus.
Moest het voor mezelf (of mijn huisdier ) zijn dan zou ik kiezen voor een iets groter device met batterij, GPS en over LoRa. Enkele jaren geleden eens zo’n Dragino bordje gekoppeld op Cayenne en TheThingsNetwork, dat marcheerde wel goed eigenlijk.