Haier stuurt takedownverzoek aan Home Assistant developer

Project shutdown : can we help? · Issue #147 · Andre0512/hon · GitHub → discussion

Iets dat ik de laatste tijd wel vaker zie gebeuren jammer genoeg. Een bedrijf maakt IoT apparaten (airco in het geval van Haier) maar laat de bediening enkel toe via hun cloud API (geen lokale API op het toestel). Bedrijf stuurt het legal team erop af wanneer een open-source developer diezelfde cloud API (bij gebrek aan lokale API) integreert in een toepassing (bv. in Home Assistant), wegens “economische schade”. Veel gebruikers reageren op Github dat ze net een Haier toestel kochten vanwege de integratie met Home Assistant. De slechte PR gaat er hopelijk voor zorgen dat ze hun beslissing herbekijken, maar ik vrees ervoor.

Louis Rossmann bracht het gisteren in een stroomversnelling door er een video over te maken: https://www.youtube.com/watch?v=RcSnd3cyti0

Nog maar enkele maanden geleden schoot Chamberlain Group (een van de bekendste Amerikaanse fabrikanten van garagepoorten; myQ) zichzelf in de voet door alle third-party apps te verbieden op hun API, zoals de open-source Home Assistant integratie: Removal of MyQ integration - Home Assistant . De workaround is om nu een custom chip (de “ratgdo”) te installeren op je garagepoort motor.

Het kan ook anders gelukkig. Vorige maand maakte het Nederlandse HomeWizard bekend dat ze een lokale API toevoegen (en krijgen het “Works locally with Home Assistant” label) :100: This is the way to go!

1 like

Ik denk niet dat de IT geeks die met Home Assistant aan de slag gaan (waaronder mezelf) niet zwaar genoeg gaan doorwegen om deze beslissing terug te draaien :sob: