Ik vind dat HLN met dit artikel overdreven negatief doet: alsof iedereen die een camera-bril draagt slechte bedoelingen heeft. Natuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van technologie, maar dat geldt net zo goed voor verborgen camera’s, telefoons of drones. Ik draag zelf een slimme bril en ervaar dagelijks de voordelen: handsfree informatie, betere toegankelijkheid, medische ondersteuning (bijv. valdetectie en hulp bij visuele of cognitieve uitdagingen) en meer veiligheid. Technologie is van ons allemaal – laten we niet vergeten dat de intentie van de gebruiker telt, niet het apparaat.
Paywall dus kan het niet lezen.
Maar in het algemeen vind ik die brillen geen positieve evolutie ivm privacy. Dus enkel afgaande op de titel ga ik er zelf eerder mee akkoord.
Idd. Het is wel zeer vanuit 1 perspectief. Er kon gerust ook een andere kant van het verhaal gebracht worden.
En asshole glasses? Dit is de eerste keer dat ik die term hoor.
Google glass gebruikers werden vroeger “glassholes” benoemd. Vermoedelijk een afgeleide daarvan?
Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone dus de kans dat je gefilmd wordt is enorm veel groter dan vroeger. Wat smart glasses erbij zal ook wel lukken.
Laten we ook niet vergeten dat er ook zoveel meer CCTV-camera’s zijn tegenwoordig.
als het echt uit de hand loopt kunnen ze op termijn verplichten dat er een lichtje brand bij het opnemen fzo.
In Japan hebben ze iets gelijkaardig al verplicht. (te veel upskirt foto’s)