Home wizard P1 - feedback / pros cons

Iemand vertrouwd met (gebruiker van) homewizard P1 plug P1 Meter van HomeWizard: inzicht in uw verbruik - HomeWizard

Use case: inzicht krijgen in opwekking versus verbruik van electriciteit doorheen de dag → goed evenwicht vinden.

ik heb deze nu ongeveer 2 jaar denk ik en ben er zeer tevreden over.
De app is zeer duidelijk en je kan live kijken hoeveel je gebruikt.
Vb: Ik kan exact zien wanneer mijn boiler in de nacht aanspringt (en overdag)

Ik heb ook enkele smart plugs van hun en deze gebruik ik om een staanlamp automatisch te laten aan en uit gaan. Staan ingesteld op zonsondergang en opgang.

Ik betaal wel voor hun abonnement (1€ per maand denk ik), daarmee kan je alle gegevens lang bijhouden en exporteren

1 like

Hun apparaten integreren ook goed met Home Assistant. Moest dit je interesseren

Heb er eentje sinds een maand. Ik integreer rechtstreeks in home assistant en gebruik hun app eigenlijk niet. Heb ook de watermeter. super goed gerief! Had wat problemen met de levering (issue van PostNL) en het was zeer onduidelijk wat er dan ging gebeuren. Ze zijn quasi niet bereikbaar voor support. Enkel de chatbot…

Enige contra die ik kan bedenken is dat je een betalend abonnement moet nemen om data langer dan een jaar te bewaren. De P1-meter zelf is vrij goedkoop, dus waarom zou je het niet proberen?

het abonnement is niet zo duur.
Eenmaal je Energy+ hebt kan je nog meer doen Energy+ app: more insights, more control - HomeWizard

Je kan je batterij en zonnepanelen ook uitlezen als je wilt.
Ze breiden nog steeds uit, net een mailtje gekregen dat ze er nog 2 toevoegen:

1 like

Dank je voor het delen van je ervaring

Ik heb sinds januari ook eentje, eigenlijk meer als gadget en “om in de toekomst meer te kunnen doen”.

We hebben namelijk al een Huawei omvormer met batterij die ook veel monitoring doen (voor de Chinees :grimacing:) in een app en dan is een extra meting niet zo super boeiend. Behalve dat ik nu merk dat er een verschil op zit…

Nu je deelt dat ze een integratie hebben wordt het wel interessanter! :smiley:

Ik heb de HomeWizard P1 dongle net 1 jaar in gebruik. Echt tevreden van! De HomeWizard energy app (incl. abo) werkt ook prima. Ben ook fan van hun slimme stopcontacten. Tip: Gebruik Home Assistant om alle data ook in eigen beheer te hebben!

Sinds december 2022 heb ik alles digitaal: elektriciteit, gas en water.

Probleem met de HomeWizard app is dat die geen waterverbruik toont in de app. Terwijl die data (met de P1 Dongle) via hun lokale dongle API beschikbaar is. Met een custom script heb ik dat kunnen mappen in Home Assistant en heb ik een volledig overzicht:

Ze hebben recent ook een soort van Energy display te koop die je Real-Time data toont.

Ik ga zelf een app maken om hetzelfde op m’n Google Nest hub te casten. :sunglasses:

3 likes

hier nu 4 jaar eentje van youless, koste toen 79€. heeft ingebouwde webserver en kan online praten met enelogic, hier moet je ook een abo nemen als je meer dan 6 maanden wil zien.
op de youless zelf kan je dacht ik uw data eeuwig bekijken, al is het echt lang geleden dat ik dat nog open deed :slight_smile:
de app van enelogic gebruik ik enkel om te zien of het tijd wordt om de warmtepomp van het zwembad op te zetten :smiley: maw wanneer de teruglevering een bepaald gemiddelde haalt
jammer genoeg kan dat ding (warmtepomp) niet babbelen met HA anders had ik dat proper geautomatiseerd.

ik moet mezelf tegen spreken, op de youless heb je data voor 1 jaar. en die mannen hebben ook een app

Ik heb recent een homewizard aangeschaft om mijn effectieve verbruik te kunnen vergelijken met de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Ik weet niet of ik nood heb aan het abonnement (zeker niet jaarlijks) dus ik overweeg eerder om aan het einde van het jaar 1 maand een abonnement te sluiten en vervolgens de data te downloaden.
Om die dan te vergelijken zou ik een projectje willen maken.
Ik wil er nu al aan beginnen maar heb nog geen data.

Heeft iemand zijn homewizard data reeds geëxporteerd en zou je die willen delen?
Wil achteraf de source code van mijn project gerust delen in ruil (als het afgeraakt natuurlijk)

Vreemd dat het zo lang geduurd heeft… Maar het waterverbruik is nu ook in de Energy app van Home Wizard zelf op te volgen. De app geeft ook meteen data weer sinds start van de logging.

1 like

Ik zag het net! :+1: