Iemand ervaring met Steam Deck?

Ik zou graag wat meer gamen, maar, wil ook niet altijd aan mijn bureau zitten… dus liever 's avonds bij de familie. Ik heb al wat games op Steam en was dus aan 't kijken naar Steam deck als alternatief om toch “in de living” te kunnen gamen (ik wil ook niet met een console op een TV spelen, ik ben wel aangesproken door het principe dat je overal kan ziten).

Iemand ervaring mee? Werkt dat goed en is dat zijn geld waard? Of toch maar niet doen.

1 like

Heb een steamdeck gehad, maar heb hem onlangs ingewisseld voor een switch…

De steamdeck is naar mijn mening echt wel een solid gaming handheld. Je kan er vanop aan dat de verified games effectief goed draaien. Zelfs de “playable” games draaiden voor mij ook zonder problemen. Battery life is niet super, maar ik ben sowieso niet iemand die 4u aan een stuk door gamet.

Toch is de steamdeck imho vooral een extensie van de pc. Als je vaak op de pc gamet en je kan gewoon verder gamen on the go of in de zetel is het ideaal. Maar het is wel nogaltijd een vrij groot/lomp ding. Ik merkte dat het mij niet echt aantrok om het in de zetel boven te halen. Wat ik met de switch wel heb omdat de experience gewoon veel vlotter is.

Als je een heel toegankelijke manier wilt om af en toe eens wat te gamen en de switch games spreken je aan, zou ik eerder daarvoor gaan. Als er bepaalde steam games zijn waarvan je weet dat je ze heel graag in the couch wil spelen kan de steamdeck zeker een goeie aankoop zijn. :+1:

1 like

ik heb ook onlangs een switch gekocht.
De prijs is lager en de hardware wordt veel langer ondersteund. Hardware in de PC gaming space verandert zeer snel.

alsook met een switch kan je kiezen of je op de televisie speelt of handheld

als ook Super Mario Kart 8 deluxe is zeer leuk en zeker met meerdere :smiley:

2 likes

Steam games die je al gekocht hebt kan je natuurlijk niet gebruiken op Switch. En als je bvb onze Belgische trots Baldurs wil spelen gaat dat ook niet uitkomen op de Switch (net zoals nog wel andere belangrijke titels).

Dus de twijfel blijft :pensive:

Afhankelijk van hoeveel geld je er aan kan of wil uitgeven is de ps5 met Portal ook een optie…

Of een Asus ROG ally?

Lenovo heeft net ook dit uitgebracht: Lenovo Legion Go | Lenovo US. Dus er is blijkbaar toch een markt voor zoiets… maar echter ervaringen zijn er nog niet veel blijkbaar.

Persoonlijk zou ik de Steam Deck dan kopen in plaats van zo’n Lenovo of ASUS. Lijkt me beter op long term. Kans lijkt me groter bij Lenovo of ASUS dat ze de support voor die producten stopt wanneer de verkoop flopt.

Ik heb al meer dan een jaar een Steamdeck en ben er ongelooflijk content van: je kan gewoon handheld in de zetel gamen. Ik verbind hem ook soms met de tv om dan met controllers aan de slag te gaan.

Ikzelf vind hem niet lomp. Hij is wel groter en zwaarder dan een switch, maar hij is dan ook niet bedoeld als zuiver kinderspeelgoed. Mijn zoon en vriendin hebben er ook al uren mee gespendeerd en hebben (voorlopig) nog niet geklaagd dat hij te zwaar of te groot zou zijn.

Een groot voordeel vind ik de toegang tot Steam library, met een uitgebreider en goedkoper aanbod dan de Switch. Ik gebruik hem voor spellen als Xcom2, Baldur’s Gate 3, Hades,… Maar even goed heb ik met mijn zoon door ettelijke Lego-spellen gebanjerd.

1 like

Verkocht! (extra zin hier omdat mijn antwoord minsten 10 karakters moet zijn :laughing: )

2 likes