Ik stel u voor: BeLibre

Hello World!

(geen AI aan het toetsenbord hier, maar ik gebruik wel graag em-dashes in het Engels, en liggende streepjes in het Nederlands).

Ik ben Jurgen, 52 jaar en papa van twee opgroeiende dochters. Intussen 15 jaar lid van de Brusselse hackerspace, waar ik ook al een tiental keer Software Freedom Day organiseerde. Super actief in de open source beweging, ben wel begaan met privacy in onze samenleving en noem mezelf graag constructieve brompot.

Twee jaar geleden bouwde ik een kaartje waarop ik zichtbaar maakte hoe erg we in ons land afhankelijk zijn van de grote Amerikaanse tech-bedrijven (jaja, nog voor Trump aan zijn tweede termijn begon) en hoe dit risico een single point of failure was. En Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn er belangengroepen die hierrond werken. Maar in ons Belgenlandje dus niet. Daarom hielden we in april 2025 BeLibre onder de doopfont.

Hierop vind je bijvoorbeeld een bijgewerkt kaartje van de digitale afhankelijkheid:

Interesse om meer te horen hierover? Antwoord gerust in deze topic, of zoek me op op Matrix (ik ben ook daar “Jurgen”)

12 likes