We hebben hier in de familie een appartementje in het idyllische De Panne. Het heeft al enige leeftijd en aan kabels voor de toekomst dacht men vroeger niet… er is dus zo goed als geen bekabeling (en naar het zesde verdiep is dat ook niet zomaar effe te regelen). Los daarvan komen alle bewoners nog niet overeen om via Telenet of andere provider te gaan, wat blijkbaar een vereiste is in die specifieke situatie (ik snap de details niet, maar 't komt er niet van).
Vraag is dus: hoe geraken we vlot aan internet om de kids te laten surfen en mogelijks wat TV te kijken?
Ik dacht ook meteen aan starlink. Zal inderdaad duurder zijn dan tadaam, maar met de “verplaatsbare” optie, zou je ook thuis kunnen gebruiken of zelfs delen met vrienden die ook op vakantie gaan?
Ik zou zelf gewoon hotspotten met mijn gsm, afhankelijk van je data limiet geraak je daar wel ver mee (ik heb weliswaar geen kinderen…)
Bedoeling is dat het niet alleen voor mij is. Het is ook voor mijn ouders/broers en hun kinderen die daar komen… en die hebben niet allemaal genoeg data in hun pakketten blijkbaar
Dus het is wel de bedoeling daar iets hebben te staan dat iedereen makkelijk kan aanzetten en gebruiken.
5g router met een oplaadkaart is het ideale maar die zijn allemaal zeer gelimiteerd in hoeveelheid gb… ik zat deze zomer toch aan 100/150gb op 3/4 weken.
Dus als je er maar een paar maand bent en beperkt data verbruitk is dit een oplossing… en anders met een digi/hey/mobilevikigns abbo en een 5g router.
Wel testen of je 5g goed is en een 5g router is nog niet echt goedkoop…
Bij particuliere Telenet abonnement heb je normaal een gratis data SIM kaart van 300GB (geadverteerd als unlimited).
Ik heb bij 2 familieleden daarmee een 4G router internet geĂŻnstalleerd. Ook in De Panne trouwens
TV vervolgens via Chromecast of Google TV. Werkt prima en snelheid is ook meer dan degelijk!
Wij hebben zo goed als dezelfde situatie met het appartement van mijn lief in Bredene. We zitten op het 12e verdiep maar nergens is er ooit deftige bekabeling voorzien.
Er werd een Orange Flybox geplaatst en die werkt ok-ish. De connectivieit daar is niet zo top. Het is voldoende om te surfen en ik heb er al films gestreamd maar ik ondervind soms connectiedrops. Ik schakel dan over op 5G van Proximus via mijn iPhone om terug geconnecteerd te zijn.
Dus inderdaad, vooraf goed testen hoe goed de connectiviteit van een bepaalde provider er is voordat je zo een box aanschaft.
Kan TADAAM zeker aanraden maar disclaimer: ik werk daar
Misschien nog enkele interessante toevoegingen: voor die €40 krijg je ook een TV box om live TV te kijken (ongeveer zelfde aanbod als Telenet digitale TV) en gezien het gewoon een Android TV box is kan je ook andere streamingdiensten gebruiken. Door de afstandsbediening ook iets kindvriendelijker dan een basic Chromecast.
Moest je twijfelen of je appartement een goeie locatie is om een 4G/5G modem te gebruiken (door teveel beton soms een probleem) kan je ook onze TADAAM Positioning System app gebruiken om de beste positie van je modem te bepalen + netwerkverbinding te testen. Bij het bestellen van je modem wordt er ook een capaciteitscheck op het netwerk gedaan om voor de ingegeven locatie te checken of je ervaring wel goed genoeg zal zijn met een draadloze modem.
En zoals reeds gezegd kan je ook heel makkelijk en onbeperkt pauzeren, moest je enkel in beperkte periodes nood hebben aan internet → zonder extra kosten.
ik heb een business abo van Telenet, dus dat is wel mogelijks een goeie piste. Daar kan ik mss ook een data SIM kaart bijvragen om dit te realiseren. En uit jouw uitleg kan ik afleiden dat Telenet coverage in De Panne wel ok is?
Telenet Data Sim aangevraagd… voor 0€ kan het moeilijk twijfelen. Vraag dan nu: welke router moet ik dan best aanschaffen in dit geval? Ik veronderstel een 5G Router… iemand aanbevelingen voor een degelijke router?
Telenet coverage waar ik installatie gedaan heb in De Panne was ok ja, exacte snelheid herinner ik mij niet meer!
Best zelf eens checken op uw locatie natuurlijk…
Amai, de prijzen van een 5G router Daar valt mijn gat van open… we zullen al beginnen met een 4G van @Pidgey, dat zou toch ook al wat moeten werken om te surfen zou ik denken. Of zou dat echt zo’n verschil maken?
Told ya 5g routers zijn duur, maar denk wel de investering waard, je hangt die ook gewoon buiten in vele gevallen. Afhankelijk van de snelheid kan je oon de kosten delen met de buren.
Kijk naar industriele oplossingen niet nr consumer. (Zelfde prijs veelal)
Verschil tussen 5g ontvangst op terras en binnen is bij mij toch echt wel groot.