dat vind ik niet terug in de instellingen, enig idee waar?
of is dit enkel bij nieuwe iDingen?
Vanaf iPhone 15 en hoger.
Klopt, en dan staat het onder “instellingen” - “batterij” en dan “bezig met opladen” (rare vertaling maar ok)
In de standaard Mail app heb je nu 4 categorieën. Hierdoor zitten je mails verdeeld.
Als je klikt op de actieve categorie dan ga je naar het overzicht van alle mails.
Ik heb onlangs 2 frustraties weggewerkt met de shortcuts app:
- Mobiele data uit wanneer ik thuiskom
Eerst had ik een automation gemaakt die mobiele data uitzette wanneer ik op basis van GPS in de buurt van mijn huis kwam. Die range was weliswaar 200m wat veel te ver was. Als ik bv even terugkeerde met de auto of ik kom thuis na het uitlaten van de hond, hups 4g uit.
Nu heb ik een automation die mobiele data uitzet wanneer ik verbind met 1 van 4 wifi netwerken (kan ook gewoon allemaal)
- Mobiele data aan zodra carplay opstart.
Mijn auto heeft wireless carplay maar ik vergat telkens vooraf mijn mobiele data aan te zetten.
Ik vroeg dan om een nummer op spotify te spelen “I can only do that when I’m online”. Na een tijd zei ik telkens “turn on mobile data” maar dat voelde inefficiënt.
Super makkelijk in te stellen:
Open shortcuts
Ga naar Automations tab (middelste tab)
Druk op het plusje
Selecteer de trigger (bv connect to wifi, carplay, …)
Vul details in → next
Kies de actie die uitgevoerd moet worden
(Ik kies steeds “run immediately” maar kan ook run after confirmation. Sommige shortcuts kunnen runnen zonder melding maar niet allemaal).
Oprechte vraag: waarom wil je mobiele data uit?
Om overbodig batterijverbruik tegen te gaan. De verbinding hier thuis is niet overal top en ik heb altijd geleerd dat een slechte mobiele data connectie meer energie vergt dan een optimale.
Het verlies is tegenwoordig vast minimaal maar het voelt beter als het uit is! (Een beetje zoals stopcontacten uittrekken wanneer je op vakantie vertrekt haha)
Ja de shortcuts app heeft leuke opties:
- als iPhone de NFC op nachtkastje aanraak - ga in slaap focus en zet vliegtuigstand aan.
- Wanneer ik oplader uitgetrokken wordt - slaap focus uit en vliegtuigstand uit.
- Heb ook mijn iPhone zijknop ingesteld om garage poort impuls te geven, dus eigenlijk een soort garage poort opener/sluiter.
Ooit geprobeerd om bij het verbinden met Carplay automatisch de garagepoort te sluiten , maar dat werkte meer niet dan wel. (Auto staat buiten, want anders zou openen bij verbinden carplay logischer zijn.)
Dit is nieuw voor mij! Die shortcuts app zou echt een reden zijn om een iPhone te pakken!
Is dit ook mogelijk op pixel? Zonder extra app te installeren? ![]()
Zonder app weet ik niet maar IFTT was in mijn Android tijd echt top. (If this then that). Daarmee kon je ook van alle automations opzetten.
My favie: als batterij > 50% → Low power mode
Uren bij!