Hallo Computer Club ![]()
Dit is m’n eerste post en direct heel veel. Here it goes: Tijdens het winterverlof heb ik besloten om mijn ‘computer gedrag’ aan te passen. Minder USA, meer EU. Dit is mijn ervaring bij het migreren van Dropbox naar kSuite:
In het kort:
• Als grafisch ontwerper & muziek producer gebruik ik cloud-opslag als mijn primaire harde schijf, om al mijn werk te back-uppen en altijd toegankelijk te hebben.
• Grootte: 2,5 Terabyte in totaal.
• Reden: Vanwege digitale soevereiniteit en juridische bescherming heb ik ervoor gekozen mijn data weg te halen uit de VS en te verplaatsen naar Europese alternatieven. Nog een voordeel is de kostenbesparing!
Ik heb gekozen voor kDrive (en kSuite) voor mijn data, e-mail en website.
• kSuite biedt diensten aan voor al deze behoeften. Voor mijn volstaat dit.
Prijs (Het is goedkoper)
• Voorheen: Dropbox (€162), Gmail (€96) & webhosting (€33) = €291 per jaar.
• Nu, met kSuite: €60 per jaar. (Zonder promo aanbieding rond de €100 per jaar).
Ervaring (Het is hetzelfde)
• kDrive: Er was een migratie-knop dus super simpel. Het duurde ongeveer 3 dagen om 2,5 TB over te zetten (server-to-server). Ik heb dit tijdens de feestdagen laten lopen. Geen problemen.
• De software is nagenoeg identiek. Ik had op macOS (OSX) een paar kleine haperingen met het geven van machtigingen aan kDrive, maar dat loste zichzelf op na een paar keer herstarten. Alles lijkt goed te synchroniseren tussen mijn Apple laptop (OSX), Windows 11 laptop en iPhone (iOS).
• Nu na een maand gebruik is de synchronisatie van kDrive iets trager dan die van Dropbox, maar het is acceptabel.
• kSuite Mail is hetzelfde als elke andere e-mailservice. Werkt goed op macOS en iOS.
• Hetzelfde geldt voor de hosting; de migratie verliep vlekkeloos.
Conclusie
• Ik zie geen reden om Dropbox te blijven gebruiken.
• Dropbox is duurder, kDrive is goedkoper.
• De software is quasi dezelfde.
• Synchroniseren duurt helaas wel wat langer bij kDrive, niet dat Dropbox perfect is.
• Na 1 maand nog geen technische problemen ondervonden.
Nu. De belangrijkste reden voor mij is digitale soevereiniteit: kDrive valt onder de Zwitserse wetgeving en de AVG (GDPR). Geen overheid heeft toegang tot mijn bestanden (de EU niet, en zeker de nu onbetrouwbare VS niet) én er wordt geen AI getraind op mijn data, noch op mijn emails.
Met de huidige staat van de wereld, in 2026 — op geopolitiek, privacy, veiligheid én financieel vlak lijkt mij dit een goeie keuze.
Wat is jullie mening over die VS / EU situatie?
Of is dit eerder iets voor een ander topic? ![]()
Grt,
M.