Ik ben al jaaaaaaaren OnePlus gebruiker. Stel dat ik vandaag een nieuwe android phone zou kopen, welke zou je me aanraden? Ik koop nooit flagship phones, way too expensive. Ik geef meestal €400-€500 euro uit.
Ik ben heel tevreden van mijn Pixel (6a). Zelfs na bijna 4 jaar nog steeds een prima toestelletje dat als eerste alle Android updates krijgt.
Vanaf 400 EUR kan je de laatste Pixel 10a verkrijgen. Misschien is de Fairphone 6 ook een optie? Is wat duurder maar kan je volledig zelf repareren.
Voor Android: Fairphone 6
Voor de-Googled Android: Fairphone 6 met e/OS
Als je echt hardcore bent: Jolla Phone met SailfishOS (en een Android- compatibiliteitslayer) ![]()
Pixel ## met custom rom (CalyxOS of GrapheneOS) is al jaren lijn vaste go-to.
Een fairphone zou ik doen mocht ik funnymoney en tijd over hebben om er met te experimenteren.
Bij pixel releases zijn soms hele gekke deals te slaan met trade-ins en het verkopen van de gratis bijgeleverde smartwatch
Of je kijkt op 2dehands/marktplaats/tweakers voor een degelijk geprijsde afdanker.
Ook niet onbelangrijk: de laatste generaties Pixels krijgen 7 jaar software updates.
Veel fairphone liefhebbers … op het faire gedeelte na …toch wel eerder een budgetphone…
Je koopt hem voor het idee, niet voor de specs of kwaliteit.
aanraders midrange (tot 600 euro):
Nothing Phone 3
Xiaomi 17T
Samsung S25
Niet enkel voor het faire idee, het is ook een Europees (Nederlands) bedrijf
Ik ben 2 jaar voor de Sony Xperia 10 VI gegaan.
Winning features: Aux poort en (relatief) kleine vormfactor
GOOGLE Pixel 10 | 5G | 128 GB - Zwart | MediaMarkt GOOGLE Pixel 10 | 5G | 128 GB - Zwart | MediaMarkt
Ik kocht net voor 500€ voor mijn vriendin.
Heb ook zelf al paar keer pixel gekocht nadat de OnePlus hun software niet meer stock genoeg was. Laatste was de OnePlus 5.
En zeer tevreden van pixel.
Als Fairphone 5 eigenaar en ook liefhebber ervan kan ik dit wel bevestigen. Ik raad hem enkel aan, aan mensen voor wie durability/repairability en/of fairness een van de belangrijkste aspecten is op de checklist. Met mijn Fairphone 5 bots ik soms wel op speciale edge cases. Hij is bv niet compatibel met ARCore (voor augmented reality) door de keuze voor een duurzamere chip.