Laptop hapert

Eventjes een klein topicje hier om een beste inschatting te vragen van mensen die het eventueel beter kunnen weten dan mij :slight_smile:

Onze gezins-laptop doet sinds het weekend ‘een beetje vreemd’, hij ‘bevriest’ vooral te pas en te onpas, eerst gaat het scherm wat raar doen en dan keert het terug met een correct beeld maar helemaal vastgelopen. Enige dat helpt is ‘hard’ terug opstarten.

Dingen al gedaan:

• Proberen Windows recovery doen => helpt niet, die loopt ook telkens vast na X % zowel online als offline geprobeerd
  • Lenove diagnostics gedraaid bij opstarten:
    • Memory zou OK zijn
    • Moederbord zou OK zijn

Ik zit dus op de piste dat mijn harde schijf om de één of andere reden defect is geraakt, maar vooraleer ik een nieuwe bestel zou ik graag even polsen of dat inderdaad de best guess is, en of ik misschien nog iets kan testen vooraleer ik die ga vervangen. Een nieuwe laptop is duur, maar natuurlijk is een nieuwe schijf + laptop nog duurder moest het dit niet zijn… Ik heb goeie backups, dus het enige echte probleem is de instellingen moeten terugzetten de rest overleven we wel netjes…

Hoe oud is de laptop, en heeft die een HDD of SSD als harde schijf? In mijn vorige laptop heb ik de HDD door een SSD vervangen als die te traag werd, en dat was een wereld van verschil.
Om te weten of het de harde schijf is, zit er natuurlijk niks anders op dan te testen met een andere harde schijf… Misschien iemand in je omgeving zoeken die ergens een ongebruikte laptop in een schuif heeft liggen, om die eens te swappen en zo een test te doen?

Voor ik een nieuwe laptop koop, zou ik sowieso eerst eens een alternatief besturingssysteem proberen. Zorin kan ik aanraden, is gebaseerd op Ubuntu (de meest gebruikte, en dus best ondersteunde, Linux-distributie) en is ervoor gemaakt om de transitie van Windows zo makkelijk mogelijk te maken.

In mijn ervaring kan je makkelijk 3 levensjaren aan een laptop toevoegen door over te schakelen van Windows op Linux. En als je laptop met Windows toch einde leven is, heb je niet veel te verliezen om het eens te proberen :slight_smile:
Ik zit nu aan mijn derde laptop, die ik op die manier een “nieuw” leven heb gegeven.

2 likes

Is nog maar 4 jaar oud, met SSD. Helaas geen probleem meer van traag zijn maar constant vastlopen volledig dus totaal onbruikbaar…

Al zal ik die Linux wel onthouden, maar dan als hobby projectje. De WAF voir Linux ligt nogal laag bij ons :grin:.

als er genoeg intern geheugen is (min 16gb), kunt ge de swapfile uitschakelen, als hij dan NIET vastloopt, is de kans groot dat de SSD kapot is met enkele kapotte sectoren (lees nandblocks)

als hij dan ook nog vastloopt, dan kan er veel meer aan de hand zijn

er zijn wel programma’s om de bad sectors te checken, bad sectors kunnen NIET hersteld worden, maar het OS kan wel aangeleerd worden om niet meer op die blocks te lezen/schrijven

bedenk wel: meestal is ‘bad sectors’ het begin van het einde!

als uw SSD S.M.A.R.T ondersteunt, krijgt ge melding vanuit windows dat er iets mis (normaal gezien toch)

in windows cmd prompt run het commando als administrator (rechtermuisbutton)

chkdsk c: /r of chkdsk c: /f

daarna sfc.exe (system file check) of dism.exe (Deployment Image Servicing and Management) voor extra check van windows image

er zijn ook free download softs, maar opgepast voor spyware!

Paragon hard disk manager advanced $19 voor 1 jaar, lijkt mij wel betrouwbaar, ik heb Paragon NTFS voor Mac daar gekocht, werkt flawless!

het kan ook zijn dat de SSD te vol is, minstens 10% vrije ruimte laten

delete ook alle temp files in c:\windows\temp

en gebruiker\…\temp (hidden map)

succes :))

1 like

Mijn vrouw had een half jaartje terug een gelijkaardig probleem met haar Lenovo laptop (Ook ong. 4 jaar oud).

Een paar minuten na opstarten kregen we artifacting op het scherm en daarna een volledige freeze. Ook opgemerkt dat bij hard duwen op de onderkant van de laptop, de artifacts terugkwamen. Warmte speelde ook een rol. Na even afkoelen kwam het probleem minder snel terug.

Lijkt mij eerder op een connectie probleem op het moederbord of het RAM (gesoldeerd op moederbord). Vanalles geprobeerd, maar probleem nooit gevonden.

Zorin is een leuke tip. Eens op oude xps12 geïnstalleerd. Lijkt (in mijn beleving) perfecte huwelijk tussen Apple en Windows, zalig om mee te werken eigenlijk.

1 like

Mijn kinderen van 6 en 8 jaar oud gebruiken ook Zorin op hun 2e hands laptops. Werkt echt goed! :+1:

2 likes