Laptop voor IT student

Heyhey, ik studeer Systeem en Netwerkbeheer en ik zou graag een nieuwe laptop hebben voor mijn studies maar ik weet niet welke laptop geschikt zou zijn. Ik wil een niet al te dure hebben maar ik zou er graag wel een dual boot op willen hebben dus ik moet er een extra ssd in kunnen steken.
Liefst geen te grote laptop, mag ongeveer 13/14 inch zijn.
Ook moet ik zeker 5 virtuele machines kunnen runnen en voor de rest niet al te zware dingen.
Mijn budget is rond de €600.
Heeft iemand tips of een idee welke goe zouden zijn?

Ik zag een galaxy book3/4 staan maar ik weet niet of die ideaal zijn, er zijn nogal veel mixed reviews :sweat_smile:

1 like

Geen student meer maar wil wel even mijn ervaringen delen, hopelijk help ik je hiermee op weg.

Mijn werklaptop is een Dell XPS 13 met 512GB opslag en 40GB RAM (IT koopt die aan met 16GB en swapped 1 latje van 8GB met een 32GB latje; niet ideaal imo). OS is Windows. Voor mijn VMs gebruik ik Hyper-V. Windows VMs stel ik in met 5vCPUs en 4GB RAM, mijn ene Ubuntu VM draait met 5 of 10 vCPUs (ben het even kwijt) en 8GB RAM. Daarnaast heb ik een externe SSD met 1TB opslag nodig om mijn VHDX disks te kunnen storen.

Ik gebruik dagelijks zeker 2 VMs, 1 Windows en 1 Ubuntu, met daarnaast typisch 1 à 2 instances van Visual Studio (+ andere briel zoals Edge, Outlook, Teams…). In deze situatie is dit een zeer werkbare setup.

Af en toe heb ik 4 VMs nodig, 3 Windows en 1 Ubuntu. Dan moet ik al mijn Visual Studio instances afsluiten om mijn VMs op te kunnen starten. Soms start ik nadien alsnog Visual Studio op maar dan begint mijn systeem wel memory te swappen.

Ik wil je vooral mijn hekelpunten meegeven, en waar je dus best, imo, naar kijkt:

• Je zegt 5 VMs, als je die tegelijk nodig hebt zou ik toch wel zorgen dat je veel RAM hebt. 4GB per VM lijkt me best werkbaar (hangt ook af voor wat je ze gebruikt), met Ubuntu Server zou ik nog lager durven gaan. Persoonlijk zou ik zeker voor 32GB gaan.