Laptop voor IT student

Heyhey, ik studeer Systeem en Netwerkbeheer en ik zou graag een nieuwe laptop hebben voor mijn studies maar ik weet niet welke laptop geschikt zou zijn. Ik wil een niet al te dure hebben maar ik zou er graag wel een dual boot op willen hebben dus ik moet er een extra ssd in kunnen steken.
Liefst geen te grote laptop, mag ongeveer 13/14 inch zijn.
Ook moet ik zeker 5 virtuele machines kunnen runnen en voor de rest niet al te zware dingen.
Mijn budget is rond de €600.
Heeft iemand tips of een idee welke goe zouden zijn?

Ik zag een galaxy book3/4 staan maar ik weet niet of die ideaal zijn, er zijn nogal veel mixed reviews :sweat_smile:

1 like

Geen student meer maar wil wel even mijn ervaringen delen, hopelijk help ik je hiermee op weg.

Mijn werklaptop is een Dell XPS 13 met 512GB opslag en 40GB RAM (IT koopt die aan met 16GB en swapped 1 latje van 8GB met een 32GB latje; niet ideaal imo). OS is Windows. Voor mijn VMs gebruik ik Hyper-V. Windows VMs stel ik in met 5vCPUs en 4GB RAM, mijn ene Ubuntu VM draait met 5 of 10 vCPUs (ben het even kwijt) en 8GB RAM. Daarnaast heb ik een externe SSD met 1TB opslag nodig om mijn VHDX disks te kunnen storen.

Ik gebruik dagelijks zeker 2 VMs, 1 Windows en 1 Ubuntu, met daarnaast typisch 1 à 2 instances van Visual Studio (+ andere briel zoals Edge, Outlook, Teams…). In deze situatie is dit een zeer werkbare setup.

Af en toe heb ik 4 VMs nodig, 3 Windows en 1 Ubuntu. Dan moet ik al mijn Visual Studio instances afsluiten om mijn VMs op te kunnen starten. Soms start ik nadien alsnog Visual Studio op maar dan begint mijn systeem wel memory te swappen.

Ik wil je vooral mijn hekelpunten meegeven, en waar je dus best, imo, naar kijkt:

• Je zegt 5 VMs, als je die tegelijk nodig hebt zou ik toch wel zorgen dat je veel RAM hebt. 4GB per VM lijkt me best werkbaar (hangt ook af voor wat je ze gebruikt), met Ubuntu Server zou ik nog lager durven gaan. Persoonlijk zou ik zeker voor 32GB gaan.
  • Opslag is ook een hele belangrijke, naar mijn ervaring heeft elke VM al snel 20GB aan opslag nodig om z’n OS op te kunnen zetten. + je gaat je laptop nog voor heel wat andere dingen gaan gebruiken. Naar gemak toe, zeker met een laptop, zou ik voor een 1TB SSD kijken, een externe SSD werkt ook heel goed maar is wat lastiger om steeds uit te halen.

Je vermeldt ook dual booting. Zelf zou ik als host OS Windows gebruiken en dan een Ubuntu VM draaien als “dual boot”. Mijn reden hiervoor is dat je toch al met VMs bezig bent + Hyper-V is wel echt heel makkelijk om mee te werken.

Concreet kan ik geen bepaalde laptop aanprijzen (een Dell XPS zal ook al niet in je budget passen) maar ik hoop dat mijn ervaring je verder helpt.

Mocht je nog specifieke vragen hebben laat me gerust weten. Als anderen niet akkoord gaan met mij hoor ik het ook graag :slight_smile:

5 likes

Een 2dehands Dell XPS kan mss wel…
Ik heb voor mijn vader een 2dehands Dell XPS van 3 jaar oud voor 500eur gekocht…

2 likes

Top! Bedankt voor de goeie tips allemaal. Misschien dat ik dan eens ga zien voor een tweedehands Dell XPS aangezien dat dat echt goeie laptops zijn en compact :grin:

Ben het ook eens met de comment van xdoubleu!
5 vm’s tegelijk is sowieso redelijk veel, dus zal moeilijk zijn, zeker voor jouw budget.
Tweedehands lijkt zeker een optie, lenovo thinkpads zijn ook populair in die categorie.
Je gaat op zowel de xps en lenovo zeker meerdere vm’s kunnen draaien maar misschien geen 5 tegelijk. Ga je ze alle 5 vaak tegelijk nodig hebben of eerder 2 of 3 tegelijk, welke afhankelijk van de les? Indien dat laatste ga je meer keuze hebben.

Zelf een mac gebruiker sinds ik afgestudeerd ben dus mijn kennis qua windows laptops is wat beperkt.
Maar als je iets zou tegenkomen kan je het eventueel hier droppen en dan zal iemand wel advies kunnen geven. Veel succes!

Edit:

Deze ziet er wel nice uit, iets boven budget wel?

2 likes

En belangrijk: draag zorg voor je systeem.
Zowel voor de hardware als de software.

Mijn huidige laptop heb ik nu 7 jaar in gebruik en draait nog steeds vlotjes. Met goede hardware kan je gemakkelijker jaren verder. :wink:

1 like

Je budget is wel laag om die 5 vms te draaien, ik zou dus 2dehands zoeken…

Of misschien deze ?
https://www.ibood.com/nl/s-be/o/135-microsoft-surface-laptop-3-i7-16-gb-1-tb/1215672?utm_source=app_android&utm_medium=app&utm_campaign=sharebutton&utm_content=1215672

Misschien toch te laag in ram…
5 vm’s…

Opzich kan ik ook wel over budget gaan. Aangezien het inderdaad moeilijk is om een laptop in die prijscategorie te vinden :sweat_smile:

Ik heb hier nog een Dell XPS (32GB ram en 1TB ssd) liggen van mijn studies die nu een paar maanden achter de rug zijn. Zelf ook gebruikt om VM’s te draaien, wel nooit 5, max 2 of 3 denk ik.

Stuur mij gerust een pb moest je geïnteresseerd zijn :slight_smile:

5 likes

Misschien vind je deze ook interessant.
Https://backinuse.be
Belgisch met ecologische missie

1 like

ik heb ooit mijn eerste loon volledig aan een laptop gespendeerd (+/- 1300€) , ook met het doel van VM’s te draaien en veel opslag te hebben.

7 jaar later draait het toestel nog steeds enorm vlot ( wel extra RAM toegevoegd)
Ik vind het wel waard om wat meer geld uit te geven aan een toestel dat je dan jaren lang kan gebruiken.

1 like

Welke laptop had je gekocht?

Goeie vraag, hem hem enkele maanden geleden aan mijn neefje gegeven.
Ik denk deze DPG Media Privacy Gate

900 euro met 32gb en 1 tb qsd