Laptop voor startende student... laag gewicht, lange batterijduur

De zoon start hier aan de unief. Geneeskunde, dus, qua laptop geen specifieke vereisten om bepaalde software te kunnen draaien. Wel vereisten van hem/onszelf:

• Lichtgewicht, want, moet heel de dag mee in de rugzak naar de verschillende lessen
  • Lange batterijduur, want niet overal is er een stopcontact voorzien (bvb in de aula) voor iedereen

Zoals voor mijn andere kinderen denk ik dan al snel aan bvb een macbook air, want start supersnel op, gaat lang mee qua batterij als je die gewoon gebruikt om nota’s te maken, en is compact en weegt niet veel + de prijs van rond de 1000 tot 1500 euro is nog cava.

Echter, stel dat de zoon nu een “Windows PC” zou willen (het waarom is in deze niet belangrijk). Wat is dan het equivalent? Het merk maakt niet uit, maar het moet ook kwaliteit zijn en budget in dezelfde range liefst. Iemand een idee van een windows laptop waar hij “8 uur office en online” kan werken zonder schrik te hebben dat hij een stopcontact moet hebben?

Geen kenner, maar wij hebben deze serie. Die zijn licht en batterij gaat vlot 6u mee.

https://www.lenovo.com/be/nl/p/laptops/thinkbook/thinkbook-series/lenovo-thinkbook-14-gen-6-14-inch-intel/21kgcto1wwbe1

1 like

@Aster Alle bewijs dat de koopgids voor laptops goed zou scoren!

2 likes

In de praktijken waar ik kom werken we met Thinkbook (zoals @NotVic zegt) en Thinkpad 14 inch modellen. Er zijn wel meer en meer artsen die willen overschakelen naar een 15 inchmodel om een numeriek klavier erbij te hebben (voor input in EMD is dat wel handig hoor ik)

1 like

Ik moet spontaan aan een Dell XPS 13 denken. Qua bouwkwaliteit en autonomie komt dat vrij dicht in de buurt van een Macbook. Ik heb er zelf eentje die na 6 jaar nog dienst doet, enkel de accu heb ik zelf vervangen.

1 like

Hallo Wimpi, in afwachting van een laptop guide :slight_smile:
check de nieuwe snapdragon windows pc’s!
Draait zelf rondjes rond Macbooks in batterij duur!

ASUS Vivobook S 15 S5507QA-MA006W - Copilot+ Laptop - 15.6 inch - azerty | bol

of 14inch
Samsung Galaxy Book4 Edge (NP940XMA-KB1BE) 14" Copilot+ laptop Blauwgrijs | Snapdragon X Elite X1E-80-100 | Adreno GPU | 16 GB | 512 GB eUFS (alternate.be)

==> de samsung heeft 16u (!) batterij: Samsung Galaxy Book4 Edge review: beauty before brawn - The Verge

of de minder sexy: Lenovo 83ED002XMB Yoga Slim 7 14Q8X9 Qualcomm Snapdragon X1E-78-100 Laptop 36,8 cm (14.5") Touchscreen 3K 16 GB LPDDR5x-SDRAM 1 TB SSD Wi-Fi 7 (802.11be) Windows 11 Home Blauw Azerty | LASystems.be

==> voor een student zou ik voor de samsung opteren , zeker aan die prijs.

2 likes

Ik was aan volgende aan 't denken: spreken over batterijtijden van meer dan 10u : Microsoft Surface Laptop 7 review - ITdaily.

1 like

Ik moest ook meteen aan dell xps denken.
Zelf een mac gebruiker maar als ik geen mac meer zou willen dan zou ik waarschijnlijk snel kijken naar de xps serie of een thinkpad x1.

Ook al veel goede dingen gehoord over de surface laptops.

Hallo WImpi,

de modellen waarover ik spreek zijn deze effectief.
de windows laptop zelf is bij mijn weten nog niet beschikbaar in BE.
==> enkel deze die ik doorgaf zijn reeds met de snapdragons op de markt.

DELL XPS is onbetaalbaar geworden en de laatste reeks ook echt niet meer wat ze waren.

Naar mijn ervaring is de kwaliteit van Dell en HP sterk achteruit gegaan.
Ik heb nu een lenovo thinkpad e16 en wel content. Goeie bouwkwaliteit en batterij gaat lang mee (toch na 2 maand).

Als de reden voor Windows, gaming is, dan weet ik niet of dit wel al goed draait op snapdragon laptops, zoals Aster voorstelt.

Yes, voor gaming is de snapdragon nog te weinig ondersteund.

Lenovo komt hier veel naar voor (terecht) maar hou er rekening mee dat een 18jarige andere prios heeft dan robuustheid…
(de betalende ouders hebben daar een andere menig over natuurlijk…)
Ik heb de nieuwe yoga snap dragon wel nog niet live gezien. :slight_smile:

ik hoop dat ik hiervoor niet verketterd wordt… maar op Tweakers hebben ze meestal wel goeie tests en vergelijkingen

2 likes

We hebben vrijdag de Samsung besteld bij Alternate, en hij is er net mee naar zijn kot vertrokken :slight_smile: . Thx alvast voor het advies, prijs bij Alternate was zeker OK. Machine ziet er goed uit en presteert wel properkes… wij noemden het hier de macbook air in Windows versie. Zeer compact, weegt bijna niets en goeie batterijcapaciteit.

2 likes

@Aster en de anderen eventueel, en mss moet dit een apart topic worden maar een paar maanden na aankoop van de Galaxy book 4, wat een prima toestel is overigens, is er een barst in het scherm gekomen (top to bottom, in het midden ongeveer), zeer fijn. Ik vind dat bijzonder raar en jammer gezien het geld hij gekost heeft :frowning:

De portable wordt enkel maar meegenomen naar hoorcolleges op de unief, in een aparte hoes, en dan nog in een rugzak. Kortom, “normale” verpakking (je kan hem moeilijk elke dag in bubbeltjesplastiek inpakken om mee te nemen naar school). Hoewel je nooit 100% zeker bent (met studenten) denk ik dus wel dat het toestel geen “impact” ondervonden heeft. Mijn eigen laptop steek ik zelf gewoon los in de rugzak, neem ik mee op de trein en bij klanten en dat werkt perfect en heeft niets van schade.

Ik heb ondertussen toch ook al 25 jaar in de IT op de teller staan en heb al wat schade gezien aan laptops, maar, dit is toch zeer moeilijk te verklaren door een val (meestal heb je dan nog andere schade, of vertrekt de scheur vanuit de hoek waarop het gevallen is en zie je dan ook schade aan die hoek. Niets van dit alles nu.

Het scherm lijkt mij ongelooflijk dun en fragiel als ik dit nu eens bekijk in detail, het gaat hier echt maar over enkele millimeters. Zou het kunnen dat dit gewoon “te dun” of “te fragiel” gemaakt is en eigenlijk voor gewoon transport al een risico is? Iemand ervaring hiermee of andere posts gelezen van mensen die dit ook meegemaakt hebben. Ik kan voorlopig weinig algemene klachten vinden over dit topic, specifiek over de galaxy book4. Maar ik ben niet meer zo thuis in de hardware wereld.

Los daarvan, als het niet “courant” is gaat men dit wschijnlijk niet accepteren onder garantie. Wat is dan het beste pad om dit gerepareerd te krijgen? Iemand ideëen, input? Is een iets te dure PC om na een paar maanden alweer te vervangen…

Een hulpkreet dus :pray:

2 likes

Los van de technische vragen: de garantieregeling bij consumentenkoop is vrij eenvoudig:

• via de verkoper (een van de redenen waarom ik bij kleine prijsverschillen bv. voor Coolblue kies, wegens hun goede klantendienst)
  • 2 jaar lang
  • vermoeden dat de oorzaak van het probleem bij de producent ligt (“Indien het goed defect gaat binnen de twee jaar na de levering, wordt er verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.”; was vroeger maar 6 maand, daarna lag die bewijslast bij de consument, maar is recent gewijzigd)

Meer info: Wet op de garantie | FOD Economie

3 likes

Inderdaad dit. Je hebt sowieso nog garantie, coolblue doet meestal niet zo moeilijk maar als ze moeilijk doen kan je altijd wat druk zetten en kan er alsnog iets.

Garantiewet ok, maar, ze gaan gewoon zeggen dat dit eigen schuld is dat een scherm breekt… tenzij ik kan aantonen dat er nog wel veel andere meldingen zijn van mensen met hetzelfde issue :frowning: .

Ik denk niet dat je moet aantonen dat er veel andere gelijkaardige meldingen zijn. Een probleem kan zich perfect bij Ă©Ă©n product voordoen.

Het is eerder aan hen om te zeggen dat ze kunnen zien dat het jullie eigen schuld is, zoals waterschade, sporen van een val, … In veel gevallen zal schade aan het scherm ook wel de schuld zijn van de gebruiker, maar eigenlijk heb je de argumenten zelf al gegeven in je eerste post (fijn lijntje, etc.).

Precies toch niet de enige… https://rob-saunders.co.uk/my-stuff/samsung-galaxy-book-pro-360-cracked-screen
Niet fijn als je zo veel betaalt voor een toestel.

1 like