LinkedIn deelt telefoonnummer met recruiters?

TL;DR: Story time over Britse recruiting agency + mogelijks privacy issue bij LinkedIn + eerste keer melding bij Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit gedaan

Iedereen kent ze wel (toch zeker CCers in de tech wereld): Britse recruteringsbedrijven die net iets té gretig contact leggen met job ‘opportuniteiten’ die weinig to niet matchen met je effectieve profiel. Grote frustratie van mezelf dus goed voornemen voor 2025: bij elke volgend contact de vriendelijke melding maken dat op basis van de GPDR right to be forgotten ik liefst niet meer gecontacteerd zou worden.

Niet lang moeten wachten op het eerste ‘slachtoffer’: Enzo Tech Group contacteerde me al op 8 januari. Al de naam geen belletje doet rinkelen: lucky bastard :laughing:

Zeer vriendelijk gevraagd om me uit hun database te verwijderen en na wat aandringen via chat de bevestiging gekregen dat mijn aanvraag verwerkt was. Hoezee, EU regulation is geweldig.

Fast forward naar vandaag waarop ik doodleuk weer een telefoontje krijg van een recruiter van hen. 1 maand later, dus niet echt veel tijd gewonnen dus. Na nog eens contact op te nemen claimen ze dat mijn nummer zichtbaar is op mijn LinkedIn profiel voor hen als premium gebruiker. Zeer bizar want: telefoonnummer staat niet beschikbaar op mijn profiel, privacysettings staat op het eerste zicht mooi dicht.

Initiële reactie: bullshit. Dus daad bij het woord gevoegd, en een melding bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit gedaan met beschrijving van het issue gezien ik van hetzelfde bedrijf nogal gelijkaardige verhalen had gehoord.

Nu was ik toch benieuwd of hun stelling klopte dat ze gewoon toegang hadden tot mijn telefoonnummer en wat blijkt: indien je de instelling aan hebt staan dat iemand je kan vinden op basis van je telefoonnummer, een premium account hier gewoon free access to heeft. De setting in kwestie:

Dus bij deze: heb je deze setting nog niet op ‘nobody’ staan, je bent bij deze gewaarschuwd.

Sorry voor de rant maar bij deze ook enkele vragen voor het forum:

• Wat zijn jullie ervaringen rond het topic van Britse/buitenlandse recruteringsbedrijven die hun boekje te buiten lijken te gaan?
  • Is er iemand met LinkedIn Premium die kan bevestigen dat er zo slordig met telefoonnummers gestrooid wordt door LinkedIn?
  • Iemand die al eens een klacht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit tot een goed einde heeft zien komen?
  • Altijd geïnteresseerd in een goeie story time of rant, dus drop hier gerust.

Overreacting LinkedIn user out :microphone: :arrow_down_small:

6 likes

Zelf ervaring met 1 brits recruiting bureau, altijd vriendelijk maar wel opvallend dat contact met 1 van hen, je meteen op de radar zet van al hun collega’s.

Ik zie vaak, nadat je een bericht beantwoord, een pop-up met de vraag of ik mijn gegevens wil delen en daar is mijn telefoonnummer niet ingevuld, dus ik denk dat LinkedIn mijn nummer niet heeft? Ik krijg eigenlijk nooit telefoon zonder dat ik mijn nummer expliciet heb gegeven.

2 likes

Ik krijg ook regelmatig berichten op Linkedin van vooral buitenlandse recruiters die, zoals jij ook vermeldt, een opportuniteit hebben die “perfect aansluit bij mijn ervaring”. Niet dus. Ze willen ook altijd hierover bellen, maar aangezien ik mijn telefoonnummer niet op Linkedin heb ingevuld, kunnen ze dat (gelukkig) niet.

Toegang krijgen tot je telefoonnummer op je LinkedIn profiel is niet hetzelfde als vrije toegang tot je LinkedIn profiel (en connecteren) als je iemands telefoon nummer al hebt ? Dit laatste lijkt me gewoon een slimme feature van LinkedIn om niet gepasseerd te worden door het medium telefoon bij het contacteren van kandidaten. Verder mag je er van uitgaan dat jij het product bent op LinkedIn en dat ze er alles aan zullen doen om hier zoveel mogelijk poen uit te persen. Een goede vuistregel om je privacy online te beschermen: wat je niet op het internet zet, kan niet op het internet gevonden worden!

1 like

Ik vraag me af of een recruiter (of iemand anders op Linkedin) via een soort van brute force telefoonnummer search aan profielen kan geraken. Want dan “heeft” die eigenlijk je telefoonnummer nog niet he.

FYI: mijn telefoonnummer staat enkel op LinkedIn voor 2FA → in de contact details section heb ik bewust mijn nummer weggelaten voor exact de redenen die je aanhaalt. Vandaar ook dat ik het raar vind dat premium users toch access lijken te hebben … Soit, misschien toch nog een zeer nested setting gemist op mijn profiel, bewust begraven door LinkedIn.

Wat ik van de recruiter kreeg:

Je nummer heb ik via ons LinkedIn recruiter abonnement.

LinkedIn in geeft aan

Other permitted services may also look up your profile using your email address or phone number.

Geen idee waar ik die permission kan uitschakelen.

precies om geen “cold calls” te hebben, gebruik ik zoveel mogelijk een 2FA authenticator en geen sms

1 like

Plus: de meest veilige optie, geen clutter in je berichten, en niet wachten op zo’n trage SMS-dienst.

2 likes