Macbook M2 of M3 running Windows 64 bit vm

Misschien een totaal stomme vraag, maar voor mij niet geheel duidelijk. Is het mogelijk om op een recente MacBook met M2 of M3 chipset, een virtuele machine (of dual boot of whatever) te draaien zodat je ook nog het equivalent hebt van een Windows 64bit (geen arm) hebt?

Ik zou namelijk graag een MacBook gebruiken en ik kan daar 75% van mijn werk op doen, maar, voor 25% heb ik nog altijd zeer Windows specifieke tools nodig en daar is geen weg rond.

Ik dacht dat het niet kon (tenzij Windows ARM versie, maar dat is geen optie voor bvb een Visual Studio op te runnen in 64 bit) en het enige alternatief dat ik dan zie is ergens een Windows VM in de cloud, doch dat is niet zo goedkoop, en, dan ben je ook altijd gebonden aan een goeie internetverbinding (wat nog niet altijd een gegeven is).

Iemand een idee? Ervaringen? Alternatieven?

Dat is een pertinante vraag.

Windows installeren op een Mac via BootCamp is in ieder geval (jammer genoeg) niet meer mogelijk op Mac-computers met Apple Silicon. Daardoor is het installeren van alternative besturingssystemen (geschikt voor de ARM-architectuur) op een andere “opstartschijf” (dual boot) ook bijna onmogelijk geworden :frowning: Volgens mij lukt het enkel met Asahi Linux (bedoeld voor dit doel). Zelfs Windows 10/11 64bit ARM kan je via dual boot niet aan de praat krijgen op een M1/M2/M3.

Maar… Windows 10/11 (de ARM-versie) werkt wel zeer goed via VMWare Fusion of Parallels. Ik draai nu bvb. de Office-applicaties in een gevirtualiseerde Windows 11-omgeving en dat werkt razendsnel omdat er geen emulatie (enkel virtualisatie) nodig is. Windows start in 2 seconden op op mijn MBP M2 Pro.

Wat jij wil, is is de x86-versie van Windows emuleren op Apple Silicon. Dat wordt niet officieel ondersteund, maar kan blijkbaar wel volgens Reddit. Als ik jou was, zou ik eerst eens testen of de applicaties die je nodig hebt, ook werken op de ARM-versie van Windows 11. Dan ben je veel beter af.

En indien niet, is dit mogelijk een interessant alternatief: CrossOver. Het proberen waard.

Do you like buying Windows® licenses? You do? Great. You do you. For the rest of humanity, CrossOver is the easiest way to run many Microsoft applications on your Mac without a clunky Windows emulator. (Seriously, have you tried emulators? Do you like how they run on your Mac?) CrossOver works differently. It’s not an emulator. It does the work of translating Windows commands into Mac commands so that you can run Windows software as if it were designed native to Mac.

Succes.

2 likes

Volgens mij is er geen vertaallaag naar de chiparchitectuur. Dus het klopt wat je zegt. Maak je een VM, dan zal je nog steeds software/OS voor ARM nodig hebben. Het is dus volgens mij niet mogelijk om een Intel windows versie te draaien op een M1/M2/M3 macbook.

Ik heb hier als developer vooral last van gehad met Docker (wat ook een soort van virtualisatie is). Ooit was het concept dat we programma’s in containers maakten zodat het overal op dezelfde omgeving draait. De harde realiteit kwam echter aan het licht wanneer de eerste M1 Macbook developers merkten dat de containers niet werkte op hun omgeving. Gelukkig heeft Apple een emulatielaag voorzien (Rosetta) die het werkbaar maakte. In uw voorbeeld zou er dan in da ARM versie van windows een emulatielaag moeten zitten zodat je Visual Studio kan draaien. Nu zie ik wel net dat er een ARM versie is van Visual Studio: Arm64 Visual Studio is officially here! - Visual Studio Blog

2 likes

Een ARM versie van Visual Studio is een start, maar, er zijn nog een hele hoop afhankelijkheden vrees ik. Wat als je in die VM die dan ARM windows draait een bepaalde VPN verbinding nodig hebt voor een klant en die bestaat net niet op Windows ARM (want de meesten supporteren enkel maar x86)… dan loop je dus weer vast, en, je kan moeilijk zeggen dan je niet kan werken want je hebt een Apple gekocht :frowning:

De conclusie is dus dat Apple niet langer meer een optie is voor mensen die (een deel) Windows development doen. Dat is jammer.

Misschien kan je de VPN client draaien op macOS? Uw virtuele omgeving zit dan ook dit netwerk. Ik vermoed dat er voor de VPN cliënt wel een Apple versie is?

VPN? Ugh. Gebruikte iedereen maar Wireguard, de enige VPN die gewoon altijd meteen werkt. De VPN clients die IT-diensten (van mijn klanten) me al lieten installeren op mijn MacBook waren altijd CRAP! :scream: En het wordt nog erger als ze een “Managed Device” van je (eigen!) computer willen maken… dat laat ik niet meer toe.