MacBook Neo

Toch opvallend weinig geld? Mis ik iets?

No brainer voor 90% van de laptop kopers?

3 likes

Ik was heel benieuwd naar dit gerucht!

€699 of €799 met touchId.
In 2026 wil je toch wel touchId lijkt mij, dus dan zit je meteen aan €799 wel ook meteen dubbel de opslag (512gb vs 256gb).

Voor een macbook is dat een goeie deal. Maar in het algemeen is dat geen goedkope laptop.
Ziet er een leuke laptop uit, voor iedereen die nu een macbook air heeft en zelden meer doet dan internet/email/word.
Op de air kan je nog wel photoshop etc draaien, op deze denk ik niet echt.

Ik denk dat het prijs/kwaliteit wel een goede laptop is. Voor €699 of €799 vast betere kwaliteit dan de meeste windows laptops van die prijs (dan heb ik het over bouwkwaliteit en ervaring) maar ik denk niet qua performance.

Zelf zou ik hem niet meteen kopen, maar ik zou hem zeker aanraden aan mijn vriendin (zij is leerkracht en gebruikt nu een chromebook van school).

Ik denk dat je gelijk hebt dat dit zeker dé macbook kan worden voor 90% van de gebruikers, maar ik denk dat dit voor veel laptop gebruikers toch wel nog “duur” over kan komen.

1 like

Ik denk dat ze willen mikken op nieuwe klanten die Mac misschien te duur vonden in verleden aan +1000€ maar wel iphones hebben. De reclame zet allemaal ook features in de kijker die al lang niet meer nieuw zijn (touch id, copy/paste van iphone, verder typen op imessage, security, …)

1 like

Zonet besteld… ideale aanvulling op een gewone zware “developer” laptop (bij mij een Lenovo laptop met veel te veel geheugen, schijf en grafische kaart die prettig programmeert maar ook kan dienen om eitjes op te bakken bij momenten) om mee te nemen naar meetings bij klanten, op reis (vliegtuig), ff rustig in de zetel wat te werken en mails te lezen, zonder dat het een rib kost. Had al jaren een Air om die reden maar dochterlief was er mee gaan lopen, en had al twijfels om een nieuwe te bestellen, maar dit is perfect voor dat doel en kost minder. Voor 660 euro excl. BTW kan ik mij moeilijk inbeelden dat je een veel betere PC gaat vinden.

7 likes

Hoelang zou het duren eer iemand er andere Linux distros op kan draaien? :smiling_face_with_sunglasses:

Dit gaat extreem goed verkopen (zeker in de VS). Ze hadden een gat gelaten voor Chromebooks. Dit is iets duurder maar dus wel netjes binnen het Apple-ecosysteem met ook iPhone.

4 likes

En het is een grote platform move, ze willen je in hun walled garden.
De kans dat je na adoptie blijft én voor een duurder toestel gaat is imho groot.
En customer lifetime value bij Apple :chart_increasing:

3 likes

Maar iets minder nu met de @#!$ oversized border radiae en meer noob UI dan ooit.
Eerste keer dat ik (voorlopig) weiger te upgraden naar de meest recente versie van het OS.

Lang, vrees ik. Apple silicon en Linux is geen goede match.

Ja exact dit! Ik probeer mijn vriendin al jaren te overtuigen maar zonder succes. Dit model gaat voor veel mensen wél die drempel verlagen.

1 like

Niet te enthousiast worden. Zeker als ietwat poweruser, bereid je voor om haar 8 jaar lang te zien sukkelen met window management, ctrl en cmd, keyboard shortcuts en spotlight nooit te gebruiken… verder top hoor!

2 likes

Dat valt goed mee hoor als poweruser. Ik heb een jaar of 8 geleden zowel mijn echtgenote als dochter een Macbook Air gegeven ipv de zoveelste Windows laptop. Na al die jaren blijkt dat ze daar veel makkelijker mee overweg kunnen, ik veel minder onderhoud en miserie met die PCs had dan altijd maar windows problemen, en de laptops ook gewoon jaren langer mee gaan omdat er minder rommel op komt, maar ook omdat die steviger zijn en beter gebouwd. Meer nog, sindsdien raad ik ongeveer iedereen aan die gewoon een huis tuin en keuken PC nodig heeft om een macbook air te nemen. Kost misschien het dubbele van die goeikope windows laptopkes die je overal kan vinden, maar, gaan zeker dubbel zo lang mee, minder onderhoud en blijven kwaliteit houden. Dus op het einde van de rit een betere investering als je het op iets langere termijn ziet.

9 likes

Same here! Toen ik mijn vrouw had overgehaald om over te stappen, was haar eerste reactie: 'Waarom heeft niemand me dit eerder verteld?!

2 likes