🍏 macOS tips & tricks

In navolging iOS tips & tricks. Eentje voor grote broer macOS.

Overzicht:

1. Klembord historiek:
    – Flycut
    – Maccy
  2. Launcher App
    – Raycast
  3. Menubar Management
    – Bartender
    – Dozer
  4. Screenshots
    – Cleanshot
    – LightShot
    – Shottr
    – Default Screenshot
  5. Windowsmanagement
    – Magnet
    – Rectangle

Om te starten eentje om beter en vooral sneller printscreens te nemen: LightShot.

Stappen om zo’n printscreen te nemen, na installatie:

• sneltoets voor printscreen (van mij is het cmd+shift+ç)
  • teken snel een pijl of hokje of een stukje tekst
  • cmd+c om naar uw klembord te kopiĂ«ren
  • plak in uw favoriete applicatie
2 likes

Een klembord historiek:
Maccy (Gratis, of vrij te kiezen bedrag).

Hierdoor kan je aan een sneltoets (van mij cmd+shift+c) een historiek zien van wat je knipte/kopiëerde:

Met pijltje naar beneden kan je dan kiezen wat je uit uw historiek kan plakken.

2 likes

En voorlopig de laatste: Windowsmanagement

(eerder hier al vermeld)

1 like

Zalig topic!!

Als alternatief voor de screenshots gebruik ik Shottr.
Die heeft dezelfde functionaliteiten en zelfs wat meer. Zo kan je direct in een screenshot gevoelige data scramblen.

3 likes

Ook al vaak zien passeren, maar ik zit al zo lang op Flycut en zolang die goed blijft werken is een switch voor mij niet nodig.

2 likes

Als launcher app gebruik ik Raycast. Vroeger gebruiker geweest van Alfred maar dan de switch gemaakt naar Raycast omdat de gratis versie ervan voldoende opties bood voor mij.

2 likes

Om mijn menu bar wat cleaner te houden gebuik ik Dozer (gratis). Voornamelijk omdat ik Bartender iets te prijzig vind voor de functionaliteit die het biedt.

1 like

+100 voor Raycast. Zo cool! Voel mij altijd een stukje meer sci fi als ik deze gebruik.

Ik gebruik raycast ook voor clipboard manager, bij mij shortcut cmd shift c en als emoji picker, bij mij command shift e.

2 likes

Ook cool, ik heb vanilla een tijdje gebruikt, ook gratis maar die crashte vrij vaak.
Nu sinds een tijdje bartender en toch wel tevreden. Heel stabiel en wordt goed onderhouden. Om een niet gekende reden heb ik een gratis upgrade van Bartender 4 naar 5 gekregen (ik heb 4 gekocht en toen ik 5 installeerde werkte mijn licentie ook).

Voor mensen als ik die veel screenshots nemen en een hekel hebben aan een bureaublad vol bestanden - je kan de locatie van screenshots aanpassen naar een andere folder (in mijn geval een folder specifiek voor screenshots)

Cmd+shift+5 en dan “opties” en de map selecteren.

5 likes

Ik probeer in de openingspost jullie tips te groeperen.

3 likes

Voor screenshots gebruik ik Cleanshot, betalend maar heel zeker zijn geld waard.
Voor het “help mijn desktop is een puinzooi van screenshots / …” : Stacks gebruiken. Op je desktop rechter muisknop; selecteer “Use Stacks” en "Group Stacks By → Kind "

3 likes

Seconden zien in je menubar?

1. Ga naar System Preferences.
  2. Zoek naar “display time”
  3. Toggle “Display the time with seconds”:

Tip voor als je “virtual desktops” gebruikt (spaces),
Je kan uitschakelen dat je apps verspringen van scherm op basis van meest gebruikt.

Mijn apps staan altijd vast in dezelfde volgorde:

1. Spotify
  2. Slack
  3. Browser
  4. Code editor
  5. Notion, terminal en github desktop
    Deze verspringen niet (tenzij ik opnieuw opstart, dan komen ze samen).

Je kan ook shortcuts instellen om met option + cijfer van je space snel te switchen. Option 3 meteen naar space 3 etc.

Ook hotcorners zijn super nice!
Ik heb in elke hoek hotcorners ingesteld die zaken doen als: app launcher openen, desktop tonen, mission control.

1 like