Model context protocol van Anthropic maakt het mogelijk een LLM te gebruiken om met natuurlijk taal met databronnen interageren.
Zijn er in de CC mensen bezig met het bouwen van eigen MCP server? Wie weet zijn er onontdekt pareltjes…
Toen ik er eerst over las had ik niet door dat het protocol in twee richtingen werkt: je kunt niet alleen informatie ophalen (zoals bestanden bekijken), maar ook acties uitvoeren in die tools. Bijvoorbeeld als Google Drive gekoppeld is, kun je via je prompt documenten doorzoeken én kan de AI bestanden aanmaken of bewerken.
Ik heb er zondag wat mee zitten prullen, dus Claude desktop opgezet en bestaande servers geïntegreerd. Al vrij snel krachtige toepassingen gezien, bijvoorbeeld de koppeling van GitHub. Ik heb als prompt een bug omschreven zonder veel technische details, en Claude heeft toen een pull request aangemaakt om het op te lossen.
Wil inderdaad graag zelf eens een server maken om het protocol goed te begrijpen. Nu vooral inspiratie aan het opdoen, aan het nadenken wat leuk zou zijn om te bouwen.
Zoals ze in de AI-report aflevering zeggen zijn het nu vooral developer-toepassingen, het zou leuk zijn om iets breed en lokaal te kunnen koppelen. Misschien iets uit de datavindplaats, maar dan is het wel alleen nog maar data lezen, terwijl je pas echt doorhebt hoe krachtig het is als het ook een actie uitvoert…
Ik begin morgen met een eerste testimplementatie voor een aantal interne “bronnen”. We hebben nu al een “multi agentic” bot applicatie die goed werkt maar het “plugin” systeem is niet 100% ok. Ik hoop met MCP het “plugin” karakter wel dynamisch en juist te krijgen, en dus voor elke integratie intern een MCP server container te kunnen opschieten. Volgens wat ik zie zou dat redelijk eenvoudig mogelijk moeten zijn. Wij hebben zeker ook de twee richtingen (zoals @Diewy vermeld) nodig, want anders is het allemaal maar praat voor de vaak. Als het lukt zullen we er al minstens drie nodig hebben…
Ik realiseer me dat ik precies veel hippe woorden gebruik Maar vooraleer je liket zal ik me nu onpopulair maken door te zeggen dat we voornamelijk in .NET werken, want echte programmeertalen zijn toch een stuk leuker.
Let the hating begin