Meta gaat een onderzeese fibre kabel leggen die de wereld rond zou gaan.
Meta plans to build a $10B subsea cable spanning the world, sources say | TechCrunch
Meta gaat een onderzeese fibre kabel leggen die de wereld rond zou gaan.
Meta plans to build a $10B subsea cable spanning the world, sources say | TechCrunch
een Social-media bedrijf dat netwerk infrastructuur gaat voorzien. Klinkt sketchy
Maar het is al een tijdje aan de gang blijkbaar
Google is a part or sole owner of around 33 subsea cables, Meta has more than a dozen, Microsoft five and Amazon four. In just the last 10 years, the amount of international cable capacity used by those tech giants has jumped from 10% to 71%, according to a report by the Australian Strategic Policy Institute.
Ik denk dat Meta al even niet enkel meer een “social media bedrijf” is… Akkoord, het was hun start, het is waarschijnlijk ook de melkkoe, maar, ze doen toch ook mooie andere dingen. Als je bvb ziet wat ze met hun generatieve modellen doen, en de open source die ze daarbij leveren. Je kan het natuurlijk “donker” zien en zeggen dat dat allemaal is om via social media nog meer geld te krijgen, langs de andere kant zijn dat wel substantiële bijdragen an de open source gemeenschap waar je bijzonder goeie dingen ook mee kan doen waar zij niets mee verdienen.
Niet dat ik zo’n Meta fan ben, of Mark fan, of eender welke fan eigenlijk , maar:
Enfin, mijn vijf cent toen ik op een ochtend eens door het forum aan 't scrollen was
Meta heeft inderdaad z’n goed hart laten zien door hun LLaMa open-source te maken, ze hadden wel wat imago-schade opgelopen de laatste jaren.
Wat mij stoort is dat zij, en de andere Amerikaanse big-tech bedrijven zich ook willen toeleggen over het volledige netwerk. Met als gevolg het kúnnen stil leggen van het internet op hun infrastructuur en het disrupten van “open-internet”.
Alles gaat over de-risking van hun eigen business natuurlijk. Je zou kunnen stellen dat zij zich niet meer kunnen veroorloven dat er een kink in de kabel zit.
Een doemscenario, maar in turbulente tijden moet je het niet zo ver zoeken denk ik :))