Microsoft meer waard dan Apple

Ik zag nu pas dit bulletin van The Information: Microsoft stak Apple voorbij als meest waardevolle bedrijf op vrijdag.

De 90s are back baby!

2 likes

Net als in de 90’s (PC-software Windows & Office) draait het hele Microsoft succesverhaal nu weer rond 1 ding: generative AI. Een gevaarlijke strategie volgens mij (disclaimer: I’m a Mac Guy - https://youtu.be/ntZ14BAFMyo?si=wVacZFP7R0_WdGAX ). Mijn empirisch bewijs: ik heb aan ChatGPT 4 (4!) gevraagd waarom Microsoft valuation nu hoger is dan die van Apple - en ChatGPT 4 zegt NIKS over de extremistische e/acc AI-strategie van Microsoft… M.a.w. ChatGPT doesn`t has a clue…. 1984 is back! https://youtu.be/VtvjbmoDx-I?si=kLipjtecarYPqdgr

Laat ons vooral niet doen alsof Apple morgen failliet is … nog steeds één van de grootste cashreserves ooit…

nogal kort door de bocht he Luc?

Azure, gaming , allemaal pilaren bij microsoft en allemaal services…
Apple needs hardware , ze maken hun telefoon te goed en gaan te lang mee en niet te vergeten dat alle concurrentie op pc of android toch zeer dichtbij zit in termen van kwaliteit en stabiliteit.

Maar er moeten nieuwe hardware lijnen bijkomen want de huidige zijn al een tijdje over hun hoogtepunt in selling numbers, volwassen markten enzo…

Ai is maar een klein onderdeel …

3 likes

Apple vs Microsoft is geen factuele discussie, da’s een geloof - ik weet wel dat ik karikaturiseer, maar ik blijf de strategie van Microsoft om zo hard in te zetten op AI heel gevaarlijk vinden. Ze zijn met het onslag van Altman al een keer bijna uit de bocht gevlogen, er gaan nog meer van die accidents de parcours volgen vrees ik. En ja, Apple moet dringend innoveren - maar ondertussen presteren ze het toch maar om met 18 jaar oud product (iPhone) de meest verkochte smartphone ter wereld te worden (nieuws van deze week).

Hun investeringen in open ai zijn toch echt niet buitensporig? Zou wel eens willen zien wat Apple tv+ in vergelijking is (te lui om op te zoeken)
Faalt het , hebben ze nog steeds het aura van de innovator. Iets Wat Microsoft needed.

In die logica heeft Microsoft al 30+ jaar het meest verkochte besturingssysteem…

Verder laat ik U in uw evangelisme :wink:

Microsoft heeft zo’n 10 jaar gestagneerd. En dan terug beginnen groeien.
Als je naar de koers van het aandeel kijkt, kan je perfect aanduiden vanaf wanneer Satya Nadella het roer overnam (2014). Een groot deel van Microsoft’s succes is aan zijn visie te danken. En die visie, strategie en richting jarenlang doorzetten.

image

2 likes

Rustig, vrienden … :vb_angel_fly:

+1 @Xaveer:

• ‘Herpakken’ onder Nadella = indrukwekkend.
  • Heeft vooral opnieuw focus gebracht: Microsoft is er voor mensen en bedrijven om productiever te zijn, met o.a. 365/Office, en vooral Azure.
  • Knap hoe Nadella de ‘Windows Windows Windows’-verslaving van het Balmer-tijdperk kon doen vergeten.

Ik vind hun AI-investering al bij al een zeer slimme zet. Enige wat erop aan te merken is:

• Iets te veel eitjes in de OpenAI-mand (cf. gebrek aan board seat). Initieel, want ze zijn nu iets meer ‘multi-vendor’ aan het gaan.
  • Wat ook te bezien of ‘Copilot all the things’-strategie zal landen.

Dat gezegd. Apple blijft ook wel een geflipt verhaal: ik ken geen ander bedrijf dat zo’n grote CLV (customer lifetime value) blijft neerzetten met zo’n grote marges. En vooral: dat doen door simpelweg de beste producten te maken. (Come at me :vb_kiss:)

4 likes

@Freddy, ja, maar dat ‘simpelweg de beste producten’ is wel steeds minder waar. Missteps zoals de touchbar, en ook steeds vaker reliability issues bij mij persoonlijk. Maar bon, da’s anecdotal.

Wat Microsoft betreft is de huidige boom niet enkel een inzet op Microsoft zelf maar natuurlijk ook gewoon speculeren op de uiteindelijke waarde van AI als geheel en de marktpositie die OpenAI daarin zal innemen - met Microsoft als soort van privileged partner + investeerder. Het idee dat AI een soort winner-takes-all markt wordt, waarbij de speler met de grootste technologische voorsprong nooit meer betekenisvol kan ingehaald worden, speelt daarin een grote rol.

Al die zaken zijn nu priced into the stock en zorgen voor die tipping point over AAPL. Terwijl het bij die laatste niet hun toekomstig potentieel, maar wel huidige book value, sales en marges zijn die hen zo hoog doen scoren.

Ik zou bovendien wel argumenteren, @Luc , dat Microsoft hier niet als een innovator uit de bus komt, maar als een typische innovation acquirer die het niet langer zelf kan. Hoe slim de investering ook was, het was tegelijk een toegeving dat Microsoft de grote innovaties niet meer intern kan ontwikkelen (geen verrassing maar wel een paradigm shift in tech, een echt scharniermoment waar weinigen bij stilgestaan hebben). Dat creëert enorme dependencies en als dit niet lukt wordt het echt een boomerang voor Microsoft.

2 likes