Minecraft RCON - Google Nest Hub app

Zoals ik reeds vertelde in een andere topic spelen mijn kinderen (5 en 6 jaar) op zondag Minecraft.

Ik host zelf 3 privé Minecraft servers thuis zodat ze wat variatie hebben in de wereld / add-ons enz.

Mijn zoon speelt als “Steve”. Mijn dochter als “Alex”. Dat zijn de avatars die je op de screenshots ziet.

Wanneer ze spelen vragen ze vaak:

• Papa, teleporteer mij eens bij zus.
  • Papa, zet mijn game mode eens op “creative” (bouw-modus).
  • Papa, zet het eens op dag / nacht.

Daaruit is mijn idee ontstaan om een nieuwe app te maken voor mijn Google Nest Hub: Minecraft RCON.

Et voila:

Op de Google Nest Hub:

Technische details:

• Lokale Minecraft server hosting met Crafty Controller. Waardoor ik ook API’s heb om commando’s naar de servers te sturen.

• Ik draai een VM in m’n homelab met het Cast All The Things python script. Via catt cast_site https://en.wikipedia.org/wiki/Rickrolling kan je een website laden op je Google Nest Hub.

• Frontend in React met wat tailwindUI. Buttons lanceren calls naar de backend app.

• Backend Node.js express app met een endpoint om de commando’s van de frontend te ontvangen en dan volgende acties uit te voeren:

• Access token aanmaken voor Crafty Controller.
    • Server lijst ophalen met player count. Ze spelen altijd samen dus ik moet gewoon de server vinden met meer dan 0 spelers. Die ServerID gebruiken in de volgende call.
    • Afhankelijk van het gevraagde commando een API call sturen naar Crafty Controller.
  • Met Home Assistant kunnen we de app starten op 1 van onze Google Nest Hubs.

Home Assistant -> CATT -> Frontend -> Backend -> Crafty Controller

Job’s done! :sunglasses:

Nu kunnen ze alles zelf doen! :joy:

11 likes