Norilsk

Hi - het computer club forum, dat is ook wat mijn klankbord voor stuff die ik écht niet weet met wie ik het anders kan delen.

Met ons gezin staan we op punt een hond te adopteren. Uit Oost-Europa, grens met Rusland - dacht ik. (ja, ik weet het hier zitten de asielen ook vol - daar gaat deze post niet over :face_with_peeking_eye: ). Ik kwam recent te weten dat de hond momenteel in Norilsk zit.

Waar ligt dat? - Dat was ook wat ik dacht. Uiteraard meteen gegoogled.

Norilsk, dat blijkt een stad waaaaaaay back helemaal in het noorden van Rusland, zeg maar Siberië, te zijn. Ik was - zacht uitgedrukt - wel wat geïntrigeerd. De meest noordelijke grote stad met meer dan 175.000 inwoners. De stad is enkel toegankelijk met het vliegtuig, geen spoorwegen of autowegen ernaartoe en per schip duurt het gigantisch lang.

Tegelijk ook de meest vervuilende stad, door nikkel- en palladiummijnen en daarvoor voorziene smelterijen. Daarbovenop is de stad nog eens best gevoelig voor de klimaatopwarming, want die is gebouwd op de permafrost die nu dreigt - of begint - te dooien. Met alle gevolgen van dien voor de gebouwen.

bron: Norilsk door loodzware industrie welvarend, maar ook smerigste plek van Rusland

Ok, hoe zou het leven daar zijn? Toch even Google Maps geprobeerd. Ik verwachtte eigenlijk bijzonder weinig. (het blijft Rusland hé :slight_smile: ) Maar daar valt toch wel wat te zien: luchtfoto’s, straatfoto’s - sommige (van 1 bepaalde auteur) steevast mensen in labo-pakjes en mondmasker.

Luchtfoto’s van gekke resolutie - voor mij is het de vervallen Sovjet Unie sfeer in combo met de kleuren van de gebouwen die het 'm doet.

Mensen in kekke pakjes - Ik gok een soort fotoreeks of onderzoek - zeker even 360° draaien en spot de gele, groene en rode teletubbie.

Een onverwachtse drieling

Grappige hobby’s of tijdverdrijf

Maar ook een plaats voor Kunst

Oké Oké Dries - een bizarre industriële stad in het noorden van Rusland.
Waarom deel je dit op computer club?

Wel, toen ik ‘Norislk’ ingaf in m’n browserbalk (Firefox - haters gonna hate), gaf die zowaar een autosuggest uit m’n favorieten: norilskfilm.com Hmm :thinking: dat blijkt een website te zijn die ik ooit had gebookmarked tijdens research voor een project. Een soort van interactieve film die in 2015 een AWWWARDS kreeg. Toch eens doorklikken. Blijkt een project van een Russische journalist om het verhaal en de geschiedenis van de stad te vertellen aan jongere generaties.

En aan mij. En aan jullie.

Einde random weetje :smiley:

5 likes

Nu nog een foto van je (toekomstige) hond en het is hélemaal af!

Heel cool.

Deze al gezien? https://christophejacrot.com/en/portfolio/norilsk-2/

1 like