Even een bizar probleem hier droppen.
In 1 van de instellingen waar ik werk is er 1 medewerker die dit jaar al een 6 tal laptops erdoor heeft gejaagd. Telkens hetzelfde probleem: toestel krijg je na een tijd niet meer aan. Het gaat hier over een Lenovo ThinkBook 15 G2. Toestellen nog in garantie dus opgestuurd naar fabrikant. Toestellen keren niet hersteld terug want moederbord is defect. De security chip (waar fingerprint en dergelijke op zit) is doorgebrand aldus hen door aansluiten defecte USB apparatuur. Meerdere stroompieken zouden de oorzaak zijn.
De medewerker gebruikt de laptop enkel in de instelling of op huisbezoeken en gebruikt geen randapparatuur buiten de docking station in de kabinetten. Andere medewerkers gebruiken die ook en hebben geen problemen.
6 laptops op een jaar is te veel van het goede.
Iemand ervaring met het onderzoeken / opsporen van de oorzaak van dergelijke problemen?
ook niet zijn gewone oplader thuis?
of die al vervangen
Ik zou ook richting een (USB C) oplader denken die hij alleen heeft, en dus ook defacto alle opladers die hij gebruikt wegsmijten. Tenzij hij ergens thuis of op een specfieke plaats zou werken waar niemand anders werkt en waar je wel soms stroompieken hebt (bvb in een bedrijf waar ze sterkstroom gebruiken en de electriciteit niet 100% cava is waardoor pieken op het net verschijnen bij het aan en afschakelen van machines). We hebben bij ons op kantoor de laatste vijf jaar al minstens 10 thinkbook 15 laptops aangekocht, die mensen dagelijks meenemen of mee thuiswerken, en nog nooit een dergelijk issue gehad… die dingen zijn bijna niet kapot te krijgen.
Meer dan 100 van die toestellen in gebruik en enkel die persoon heeft het. Al verschillende USB-C opladers gebruikt die van andere mensen kwamen die het probleem niet hebben. Uit noodzaak nu een HP Probook gekocht voor die medewerker. Merci voor de input