Om mijn living op te leuken ben ik al lange tijd op zoek naar een geschikt kunstwerk. Dat blijkt echter moeilijk te vinden en omdat ik iets origineels wil, bedacht ik me dat ik het zelf kan (laten) maken via AI.
Is het vandaag de dag mogelijk om zo te prompten dat het resultaat gedetailleerd en goed genoeg is om in mijn living op te hangen? (hoge kwaliteit, gedetailleerde gezichten,…)
Welke (betalende) tool of AI expert geeft mij de beste kans op een bevredigend resultaat?
Mijn idee is om een kleurrijk en humoristisch kunstwerk te genereren, bv in popart stijl, waarbij er een kritische blik geworpen wordt op de moderne technologische samenleving.
Het kunstwerk moet levendige kleuren gebruiken en elementen bevatten die aspecten van het hedendaagse leven parodiëren, zoals technologieverslaving, consumentisme, sociale media en de snelheid van het dagelijks leven. Denk aan een speelse, satirische stijl die een glimlach oproept, maar ook aanzet tot nadenken over onze huidige manier van leven.
Meer concreet zou ik in het midden van het werk een sociale setting zoals een café willen, waarbij alle aanwezigen echter op hun smartphone zitten en dus niet met elkaar praten. Rondom deze café zou ik mensen willen portretteren die genieten van de natuur, van elkaar en die echte fysieke connectie ervaren. Diezelfde mensen rondom de café worden echter onbewust ook aangezogen naar het centrum van het kunstwerk.
Het is een eerste idee, maar ik sta open voor álle input / tips / tricks…
Je kan altijd proberen met Midjourney of Bing Copilot (die heeft toegang tot Dall-E 3). Beide zijn gratis beschikbaar en geven een best bevredigend resultaat.
Als je echt met een Artist wil werken zou ik voorstellen om die op Instagram te gaan zoeken. Musketon is wel een leuke bijvoorbeeld.
Ik ben zelf geen artiest of dergelijke maar heb voor de doctoraatsthesis van een collega en mijn eigen doctoraatsthesis wel gebruikt gemaakt van Dall-E via ChatGPT om de cover te ontwerpen.
Naar mijn ervaring is het gewoon een trial and error proces tot je HET resultaat hebt waarbij je meteen iets hebt van “ja dit is wat ik in gedachten had”. Blijven prutsen aan je prompt of je prompt nog een keer geven kan echt leiden tot verschillende resultaten. Ik heb deze ontworpen in de periode dat er nog geen aanpassing aan de figuur in ChatGPT mogelijk was maar ik dacht dat dit ondertussen wel mogelijk was wat natuurlijk helpt om dichter bij het ultieme resultaat te komen. Uit ervaring weet ik wel dat gezichten een big issue zijn en je dan waarschijnlijk eerder naar Midjourney zou moeten gaan.
Hoge kwaliteit heb ik ook niet meteen een idee van maar wrs zal je bij het willen uitvergroten wel wat moeten photoshoppen vrees ik.
Kwaliteit als in resolutie, is makkelijk te testen. Prompt eender wat, specifieer misschien dat het hoge resolutie moet zijn en kijk naar de resolutie van de download?
Ik heb een eigen offline image generator opgezet (via easydiffusion.github.io). HD en hoge resoluties vergen wel heel wat rekenkracht en -tijd (running on HP Elitebook 830 G6 met 16gB aan geheugen, Linux POP!OS). Maar de resultaten zijn echt top. De moeite waard en zeker te overwegen als alternatief!
@XIV: Dall-E 3 geeft tot nu toe zowat het ‘beste’ resultaat van alle opties die ik al geprobeerd heb. Echter zit ik ook hier nog veraf van het wenselijke resultaat.
Werken van Musketon zien er leuk uit, maar qua budget ligt dat niet in mijn mogelijkheden.
@meejtie: ziet er goed uit! Een manier om echte gezichten te vermijden is als ze meer karikaturaal weergegeven zouden worden. Ik heb me ook al afgevraagd of alles photoshoppen hier niet de enige optie is
@Bartel_D: thanks voor deze, ik heb hem gedownload en al serieus wat mee getest. Laat idd allemaal even op zich wachten, maar mijn prompt skills voor stable diffusion blijken lachwekkend slecht, onderstaand enkele voorbeelden van wat eruit kwam (edit: ik mag als nieuwe gebruiker slechts 1 afbeelding invoegen)
@NotVic: ook een paar keer getest met de gratis credits, maar tot dusver een weinig bevredigend resultaat
Hierop worden een vader en zoon afgebeeld. De kleine jongen, in zwart-wit en met zijn rug afgebeeld, straalt nieuwsgierigheid en hoop uit. Hij trekt een groot gordijn open om een verborgen werkelijkheid te onthullen. Achter dit gordijn zit ‘de toekomst’. Enkel deze toekomst, de moderne samenleving, wordt in kleur afgebeeld in popart stijl. In dit levendige en kleurrijke tafereel zien we:
• Een jonge vriendengroep die in een café allen op hun smartphone zitten
• Een auto die voorbijrijdt en doordat hij op zijn smartphone zit, dreigt hij een overstekende voetganger (die ook al oortjes in heeft) omver te rijden
• Mensen van verschillende generaties die op de bus of trein wachten: een oudere leest op zijn e-reader, iemand zit op zijn smartphone, nog een andere draagt een VR-bril, iemand heeft oortjes in en nog een andere leest zijn berichten via zijn smartwatch
• Een laatste klein tafereeltje is een verjaardagsfeestje van een 1-jarige waarbij mensen van verschillende generaties allen bezig zijn met het nemen van foto’s en video’s met hun smartphone. De baby kijkt echter niet naar zijn taart met 1 kaarsje en dus ook niet naar de vele cameralenzen omdat hij afgeleid wordt door de tekenfilm op zijn tablet
Bovenstaande zou veruit het grootste gedeelte van de afbeelding moeten zijn, pakweg 75-80% van het geheel.
Helemaal rechts van de foto duikt de vader van het kind op, in zwart-wit en met zijn rug afgebeeld. Hij straalt conservatisme uit en ziet de nieuwe werkelijkheid niet zitten. Daarom wil hij de gordijn terug toetrekken (het tegenovergestelde dus van de getoonde afbeelding hierboven).
Is bovenstaande simpelweg té gedetailleerd om hier een goeie AI afbeelding over te genereren? Is dit enkel mogelijk in Photoshop? Mijn eerste conclusie na heel wat uren prullen is namelijk dat ik in de verste verte niet bij een wenselijk resultaat uitkom dat ik in mijn living zou willen ophangen. Maar het moet wel gezegd dat ik een AI-prompt-leek ben.
Ik ben benieuwd of één van de kenners hier een resultaat kan bekomen dat dichter bij de vooropgestelde wensen ligt? Zeg ook gerust als het simpelweg een onhaalbaar project is, dan kijk ik uit naar een bestaand kunstwerk om in mijn living op te hangen.
Elders kreeg ik onderstaande te horen, wat ik al vreesde:
“1 mensje gaat goed, 2 mensjes wordt al minder, 3 mensjes moet je geluk hebben en bij meer dan 3 wordt het meestal een rommeltje. Al die details die jij wil zijn niet in een (1) prompt te vatten. Je kan nog iets proberen om de verschillende onderdelen met AI te maken en dan met Adobe Photoshop samen te voegen, maar zelfs dat zal lastig worden.”
Lijkt dus voor nu quasi onhaalbaar om tot een écht goed resultaat te komen. Want zelfs als ik een AI / Photoshop master zou vinden, zullen er zoveel uren tijd in kruipen dat het onbetaalbaar wordt.