Op zoek naar nieuwe sport watch

Alles wat ik met mijn Polar heb geregistreerd, staat bij mij ook op mijn Strava. Ik heb nu vooral een Garmin aangeschaft met het oog op het echt willen volgen van schema’s en het krijgen van feedback tijdens en na trainingen. Ik wil echter vermijden dat Garmin denkt dat ik vanaf nul start, waardoor mijn VO2max, de zwaarte van trainingen (te zwaar/te licht), en andere parameters verkeerd zouden worden ingeschat. Strava zie ik eerder als een sociaal gegeven dan echt als een tool om trainings- en gezondheidsgegevens te volgen. (in de gratis versie dan toch maar denk dat dit ook niet is in de betalende versie?)

Tja, mijn gezondheidsgegevens staan in Trainingpeaks en ofwel loop/fiets ik gewoon mee met een groep en “voel” wel aan of het te veel / te weinig is. Als ik voor iets groters / langers train doe ik dat met een coach en krijg ik schema’s via Trainingpeaks.
Heb nog nooit de app/website van een specifieke watch-vendor voor gebruikt

Da’s bij mij ook al dé reden geweest om de overstap van Polar naar bvb Garmin tegen te houden. Ik gebruik al jaren Polar en ik zou het lastig vinden om bij een ander merk terug vanaf 0 te starten, ook al is dat vooral iets mentaal ze.

Maar da’s natuurlijk wat die merken ergens bewust doen, zo blijf je als gebruiker gebonden aan hun merk/product. Indien ik mijn data ergens zou kunnen uitlezen via bvb een API dan zou ze gemakkelijker overzetbaar zijn.

Ik heb een oudere Garmin Forerunner 235 en ben zo tevreden van die batterij. In vergelijking met mijn vrouw haar recentere Garmin (die telkens plat valt) blijft deze maar gaan. Het bandje al enkele keren vervangen maar dat is een kleine kost in vergelijking met een nieuw toestel.

Ik heb een paar maanden geleden de overstap gemaakt van Polar naar Garmin. Ik heb al m’n activiteiten geëxporteerd uit polar en vervolgens geïmporteerd in Garmin, in bulk. Never looked back since.
Had ik het initieel geweten, had ik nooit een polar gekocht. Voor mij persoonlijk is Garmin miles ahead of Polar

Kan je nog wat uitweiden over de keuze? Welke elementen maken voor jou precies het verschil dat Garmin zo vooroploopt (no pun intended)? Op welk vlak schoot die Polar Pacer Pro tekort?

Ik ben een fervent fietser. Garmin is hierin volgens mij sowieso, hardwarde & software wise, koploper:

Hardware wise

• Sport horloge
  • Fiets computer (Polar heeft dit niet)
  • Radar lichten (Polar heeft dit niet)
  • Pedalen met wattage meters (Polar heeft dit niet)

Alles integreert zeer netjes met elkaar. Geen gedoe

Het enige wat ik wél nog gebruik is m’n Polar hartslag meter. Daarin blinkt Polar toch wel uit volgens mij. Werkt perfect samen met m’n Garmin devices.

M’n Garmin watch herkent ook onmiddellijk m’n indoor trainer waardoor ik indoor activiteiten met hogere nauwkeurigheid kan tracken. M’n Polar watch kon dit gewoonweg niet.

Software

De app, website en het sync mechanisme van activiteiten zijn naar mijn aanvoelen gewoon veel vlotter. Ik haal ook meer data en insights uit de Garmin stats ivgm die van Polar.

Ik zeg zeker niet dat Polar slecht is, maar in mijn persoonlijke situatie steekt Garmin er écht wel met kop en schouders bovenuit.

3 likes

Polar Pacer Pro hier.

Heb die nu zo’n 1.5j. Gebruik die om lengtes te tellen als ik ga zwemmen, en occasioneel als ik eens ga fietsen/mountainbiken, om wat te weten hoeveel km ik deed en zo.

Pros:

• het weer voor komende 3u komt op je uurwerk (handig als je veel fiets naar het werk en zo)
  • batterijduur (makkelijk dag of 5)

Cons:

• als je bvb 1000m zwom, dan zal die dit doorgeven aan strava dat het 999m was. (wetende dat er lengtes geteld worden, vind ik dit zeer vreemd)
  • soms kan het gebeuren dat ie soms eens een lengte mist of niet meetelt. (ongeveer 1 op 3 zwemsessies mistelt hij wel eens een lengte)
  • opladen gaat soms vlot (in 2 uur vol), soms kan die niet opladen. Vervelend.

Onder welke format heb je dit kunnen doen? Heeft dit iets veranderd aan je gegevens denk je?

Is inderdaad (en ook volgens The Quantified Scientist op YouTube) zowat de gouden standaard. Hoe integreer dan de meting van de Polar HRM met je Garmin watch? Of is dat puur dan om je HR te volgen tijdens de inspanning. Sowieso blijft een HRM aangeraden voor betere metingen, of het nu een van Garmin is of Polar, metingen zullen sowieso accurater zijn.

• Je kan bij polar een export van al je data opvragen. Is dan in TCX formaat denk ik
  • Polar hartslagmeter werkt met elk toestel die kan connecteren met een hartslag meter. Dit is een standardized protocol. Net zoals bv bluetooth
1 like

Aha dat van de data opvragen wist ik niet, goeie tip!

Weer iets bijgeleerd vandaag :slight_smile: love this forum :heart:

3 likes

Hmmm ik heb enkel JSON files kunnen exporteren vanuit Polar en wat net niet te importeren is in Garmin :confused:

EDIT: nvm heb al een tool gevonden (die weliswaar maar een deel van de files kan converteren): https://www.reddit.com/r/Polarfitness/comments/pxbbd2/polar_json_export_to_garmin_fit_converter/

(normaal rond de 300 euro)

was één van de beste sportwatches op de markt ,MSRP 1000 euro euro (1j terug)
is eigenlijk een forerunner 965 maar in luxe afwerkingen.

469,-

koopje als je high end zoekt !

4 likes