Op zoek naar nieuwe sport watch

Ik maak al jaren gebruik van de Polar Vantage M, die z’n beste tijd wat achter de rug heeft. Dit is een redelijk basic sport watch:

• GPS
  • Heart rate monitor
  • Sleep tracking
  • App waar alles naar toe gesynced wordt en fancy charts kunnen geraadpleegd worden

Bovenstaande features zijn de enige die ik gebruik. Ik maak geen gebruik van de smart features.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe sport watch, liefst ook een Polar omdat dat ik al jaren in het “Polar ecosysteem” zit (heb ook een heart rate monitor). Mijn oog is gevallen op de Polar Ignite 3, maar ik kom heel wat tegenstrijdige reviews tegen.

Iemand ervaringen of tips?

1 like

Zelf geen Polar ervaring, maar moest je toch een switch naar Garmin overwegen kan ik daar wel wat tips rond geven. Ik loop zelf al een paar jaar rond met de Garmin Instinct Solar, wat mogelijks een interessant productlijn is voor jou. Horloge ziet er heel basic uit (rugged vibe en pixelated zwart wit scherm) maar qua tracking doet het wel alles wat een meer fancy model kan + de ultieme feature van gestoord lange batterijduur. Ze beloven zelf een kleine maand batterij in smartwatch mode, in de praktijk met 2 GPS sportsessies per week is dat eerder 2 weken. Maar dan nog dikke aanrader. Binnen Garmin ecosysteem zijn de forerunners ook top voor goeie prijs/kwaliteit verhouding. Anyway, snap het wel dat je binnen hetzelfde ecosysteem wil blijven maar wou het toch even meegeven :wink:

Ik had de Polar Ignite 2 en heb nu de Polar Pacer Pro.

Ik was eigenlijk heel tevreden van de Ignite 2 maar was een merde om mee te sporten vanwege de touchscreen. Zeker in de winter met handschoenen (die speciale vingertopdinges hadden) was het echt een gesukkel. Daarnaast had ik ook het gevoel dat de GPS vaak verkeerd had gemeten (wel nooit echt onderzocht). Het voelde voor mij meer een uitgebreidere activity tracker aan dan echt een sporthorloge.

De Pacer Pro is echt een full option sporthorloge die echt gericht is op lopen, fietsen en zwemmen in al hun vormen. Reminders voor drinken, slaapgegevens, Strava Live segments, zeker zijn geld waard als je al die opties zou gebruiken. Ik gebruik het vooral voor mijn dagelijkse woon werk fietsen en mijn padel partijen (jaja Polar heeft padel als sportprofiel!) dus ik vind persoonlijk dat ik te weinig de horloge gebruik waarvoor hij echt bedoeld is. Maar overall wel meer gericht op sporten dan de Ignite 2. Ik heb geen idee of de Ignite 3 dat misschien meer zou zijn moet ik wel toegeven.

1 like

Zeer waardevolle feedback, merci!

Als je ooit een overstap wil maken naar “the other side” (lees Garmin) kan ik je wel wat input geven. Maar kan perfect begrijpen dat je in een ecosysteem wil blijven

Hier eigenlijk vooral op zoek naar een sporthorloge die er wat meer casual uitziet. Ik heb dat toestel 95% van de tijd aan en dan stoort het me soms dat mijn huidige model te veel ‘sport’ uitstraalt. Op zich verwacht ik geen zotte functies. Ik gebruik het vooral als stappenteller, slaap tracking, hartslagmeter en GPS.

Iemand die toevallig een tip heeft?

Niet helemaal wat je zoekt waarschijnlijk maar indien accuraatheid van metingen relevant is dan geeft dit yt kanaal wel goed overzicht https://youtube.com/@TheQuantifiedScientist?si=ERG6o6FZSAVbb1tH van verschillende types. Elke video bevat ook een soort overzichtsmap van verschillende smartwatches op gemeten parameters

1 like

Interessant, ga ik zeker bekijken. Thanks voor de toevoeging!

Is de Garmin Vivomove niet een lijn dat daar aan beantwoordt?

Ik heb ook ooit de Fossil Gen 6 gehad, zet daar een leren bandje aan en dat ziet er al meteen wat klassieker uit. Misschien is dat ook eentje dat aan je behoeften voldoet.

Dat is zeker een optie op het eerste gezicht. Ik zag nu bijvoorbeeld deze: https://www.garmin.com/nl-BE/p/532348/pn/010-01597-20 - kost die trouwens echt bijna het dubbel in vergelijking met de ‘sport, zwart met sportband’ variant, zonder dat er verschil is in functies?

Ik zou het persoonlijk echt niet weten :sweat_smile: lijkt me sowieso wel iets om te gaan vergelijken met andere sites.

Ik kende het model gewoon van toen ik zelf op zoek naar een nieuwe horloge.

Ik heb de Polar Pacer Pro gekocht. Ziet er slick uit en doet wat het moet doen!

1 like

Zeer goeie keuze!
Mag ik dan nu #polarfluencer aan mijn bio toevoegen? :sunglasses:

Voor degenen die mogelijk op zoek zijn naar een hybride horloge: hier na onderzoek uitgekomen bij de Garmin vívomove sport. Die ziet eruit als een analoog horloge, maar heeft een verborgen touchscreen.

Uit onderzoek van The Quantified Scientist (die @Stefaan hierboven aanhaalt) blijkt bovendien dat deze horloge zeer goed is in oa sleep tracking. De gewone Garmin vívomove collectie ziet er nog meer casual uit, maar dat weegt voor mij niet op tegen de vele extra functies die de sport variant aanbiedt.

Grootste nadeel is volgens reviews de batterijduur, maar er staan tips & tricks online om die te verlengen. Als je een te grote pols hebt, is dit model met een diameter van 40mm ook niet aan te raden.

Ik ben zelf zowat jaar geleden voor de Garmin Forerunner 955 gegaan. Batterij is geweldig! . multisport instellingen. sleeptracking is goed.
veel extra info HRV - Training Status …

Ik ben op dit moment ook op zoek!
regelmatig aan het zwemmen nu (new years resolutions je weet wel) en gebruik steeds mijn apple watch series 3. Tot enkel maanden terug droeg ik hem dagelijks maar nu terug op een analoog horloge en gebruik ik hem enkel voor te sporten.

Op de fiets heb ik een garmin, lopen doe ik niet (slechte knie) dus ik zoek vooral een horloge dat wandelen/hiken kan tracken en zwemmen. Hartslag meting tijdens die activiteiten.

Ik denk aan een nieuwe apple watch (vrij prijzig en ik gebruik 99% van de features niet maar werkt wel heel goed) of een dedicated sport horloge. Merk maakt niet echt uit. Budget liefst minder dan €300

Ben toch overgestapt naar Garmin sinds gisteren :slight_smile: . Is een Forerunner 265 geworden

2 likes

Hier ook Garmin, toestellen hebben een uitstekende levensduur en kosten niet al te veel op de 2dehands markt. Zelfs oudere modellen hebben nog een uitstekende batterij.

Hey @Gryzo, ik heb recentelijk de overstap van Polar naar Garmin gemaakt, is er een manier om alle data van Polar naar Garmin te exporteren op een efficiënte manier?

@meejtie voor mij is Strava (en Trainingpeaks) de plaats waar al mijn data staat. Heb ook nog Polar and Suunto gehad, maar die syncten alles naar Strava (waar ik voor betaal).
Mogelijks kan je al je data nog van Polar naar Strava krijgen, maar die uit Strava krijgen zal een ander paar mouwen worden :slight_smile: