De dag vóór Google I/O nog snel een product event organiseren = small dick energy.
Dat gezegd, deze demo heeft toch wel serieuze Her-vibes:
De dag vóór Google I/O nog snel een product event organiseren = small dick energy.
Dat gezegd, deze demo heeft toch wel serieuze Her-vibes:
Damn, de demo’s zien er wel cool uit, benieuwd hoe het werkt in de “real world”.
Maar wat is dan lied op het einde? Mega cringe
Voor mij was dit de eye-opener:
Ik zie mogelijkheden voor Brilliant om hun E-Learning Platform fameus te verrijken.
Ik voel me een beetje een zagevent, maar ik stel me toch altijd vragen bij het CO2/energieverbruik van deze toepassingen. Het is al langer geweten dat genAI een bijzonder grote voetafdruk heeft, maar ik zie dat precies amper in de media verschijnen1.
En, akkoord, er is ondertussen ook veel onderzoek naar efficientere hardware en methodes om (gen)AI netwerken te trainen, maar die lopen nog hopeloos achter.
Ben ik de enige dat daar wat ambetant van word?
1VRT nws had recent wel een artikel daarover: ChatGPT verbruikt 25 keer meer energie dan Google: "We gebruiken het voor van alles, maar het is die enorme rekenkracht niet waard" | VRT NWS: nieuws
Crazy. Snelheid is ongezien. Plus het gaat om wiskunde. Dus 't moet correct zijn.
Mind.
Blown.
als je interesse hebt in bedrijven die bezig zijn met energy efficiency moet je eens https://www.lightwavelogic.com/ opzoeken. Zij willen een radicale move maken naar iets dat electro-optic polymers heet, wat het bestaande netwerk veel sneller en energiezuiniger gaat maken.
Naar mijn gevoel, gaat optical computing een nog drastischere rol gaan spelen in de nabije toekomst omdat ze veel minder energie gebruiken dan de electronics/transistors die we nu kennen.
Die wiskunde toepassing is inderdaad echt mindblowing!
En @Simon, zeer terechte kanttekening. Het onderwerp is (los van genAI, wat het alleen maar vergroot) al een paar keer aan bod gekomen in eerdere Computer Club-afleveringen en in 2017 heb ik er dit artikel over geschreven voor Charlie Magazine, maar het is een nagel waar we absoluut op moeten blijven kloppen.
Chief scientist en couppleger Ilya Sutskever heeft OpenAI verlaten en gaat iets nieuws beginnen: OpenAI co-founder and chief scientist Ilya Sutskever departs
Ik kan het niet lezen, wat gaat hij doen?
Iets:
Sutskever on Tuesday hinted he would soon launch a new project, without giving details.
thx voor de reminder dat het google I/O is, had dit helemaal gemist!
Nee, je moet je daar geen zagevent voor voelen. Energieverbruik is een van de grootste uitdagingen van onze tijd.
Sutskever: Ex-OpenAI employees pursue “safe superintelligence” with new company
edit:
Sutskever says that the large language models that have dominated AI will play an important role within Safe Superintelligence but that it’s aiming for something far more powerful. With current systems, he says, “you talk to it, you have a conversation, and you’re done.” The system he wants to pursue would be more general-purpose and expansive in its abilities. “You’re talking about a giant super data center that’s autonomously developing technology. That’s crazy, right? It’s the safety of that that we want to contribute to.”