🇪🇺 ️Opiniestuk: US & Big Tech vs Europa

Ik las volgend opiniestuk door Peter Hinssen en vroeg me af of ik nu de enige was bij wie de onderliggende boodschap/toon wat tegen de borst stootte.

Aangezien deze club zich met met de nodige nuance uitspreekt toch hier even de vraag stellen: wat vinden jullie van de line of thought die hier verwoord wordt?

2 likes

Ik hoor hier zelfs de echo van de Poetin-apologeten in: “Ja, maar je moet het ook vanuit Russisch standpunt bekijken. Poetin had gewoon geen andere keuze dan Oekraïne binnenvallen, want de NAVO, bla, bla, bla…”

De EU dicteert niet wat bedrijven in de rest van de wereld moeten doen, wel de minimumvereisten om hun producten en diensten hier te mogen aanbieden. Wanneer bijvoorbeeld de FDA een Europees medicijn niet goedkeurt voor gebruik in de VS, dan beginnen we toch ook niet te janken dat ze zich onvoldoende inleven in de realiteit van de patiënten die er nood aan hebben?

7 likes

Ik heb daar een andere mening over :smiley:

15 likes

Ik zit in het kamp van Freddy, niet dat van Peter. Hoog tijd dat we ingaan tegen de bemoeienissen van Musk. Dat we de kwalitatieve pers die we (nog) hebben in België en Europa beschermen tegen de social media drek die door het terugschroeven van contentmoderatie alleen maar erger en erger riskeert te worden. En dat we stoppen met alles wat de Amerikaanse tech wereld doet fantastisch te vinden. Misschien dat dat eindelijk helpt om hier in Europa ook een deftig tech ecosysteem te laten ontstaan?

3 likes

4 likes

Nog een interessante read van Sander Duivestein(een naam die ik via CC forum leerde kennen, dank je CC forum :grinning:)

2 likes

Cool, drie opiniestukken die me ontgaan waren. Ik volg ook niet de mening van Peter Hinssen. Ik voel me niet superieur als Europeaan, dus dat stuk herken ik al niet. Hij noemt het Amerikaans verkiezingsstelsel efficiënt omdat het snel is. Wat een belachelijke metric. Je kan van de Europese en Belgische bureaucreatie zeggen wat je wil, maar de ingebouwde traagheid zorgt er wel voor dat je niet stoemelings in je ongeluk stort. Minstens met ogen open dan :wink:

4 likes

Ik hoop inderdaad ook op een Europees ecosysteem.
Als ik nu nieuwe tools zoek of applicaties zoek ik eerst Europese alternatieven.

We leggen inderdaad ook minimumvereisten op aan voedsel en andere producten die geimporteerd worden, waarom dan ook niet technologie en social media

2 likes

Leuke website die je een overzicht geeft van alternatieve Europese tools

3 likes