Passief-agressieve "digitale" formulieren

Ik heb vandaag een tool gevonden die ik jullie niet wil onthouden: lookscanned.io.

Dit is de situatie: overheden leren het maar niet af om mensen onlin PDF-formulieren te laten downloaden en invullen die eigenlijk helemaal geen echte formulieren zijn. Microsoft en Apple gebruiken gelukkig steeds vaker AI “formulerherkenning” om het makkelijker te maken om dat soort stomme formulieren in te vullen. Kijk, zo dus:

Een gescande handtekening toevoegen in Preview op Mac kon ook al jaren natuurlijk. Wij “nerds” hebben dus helemaal geen reden om die PDF’s af te printen, met de balpen in te vullen en te ondertekenen en weer in te scannen, maar heel veel mensen doen dit wel. Mijn moeder heeft geen idee hoe ze een handtekening kan zetten op een PDF zonder die eerst te printen.

Maar… ik dwaal af. Want wat tool doet, is éigenlijk het omgekeerde… wat het ook wel een beetje gemeen maakt :slightly_smiling_face: Nadat je zo’n stom PDF-formulier volledig ingevuld en getekend hebt op je computer (metof zonder de hulp van AI), kan je het met deze tool vervolgens “fake scannen en printen” (saven als fake-geprinte-PDF). :laughing: Maak het extra blurry, korrelig en een beetje schuin zodat de ontvangende partij het weer moet inscannen, OCR-toepassen etc.

Een koekje van eigen deeg dus, als het ware. Maar misschien zal het hen leren om eindelijk degelijke webformulieren te bouwen. Na 25 jaar “e-government” mag dat wel, denk ik dan.

Anyway, ik vind deze tool redelijk hilarisch, maar misschien ligt dat aan mijn cynisme :slightly_smiling_face:

Doet me denken aan die keer nog niet zo lang geleden (maand of 2) waarbij ik voor de overheid een online formulier heb ingevuld, dat op het einde een PDF versie van het normale formulier genereerde, dat dan opgestuurd werd naar de relevante dienst om daar als gescand document verwerkt te worden. :upside_down_face:

1 like