Pig butchering: Willy verloor 300.000 door een valse advertentie en een fake platform

Onlangs nog een interessante en trieste podcastepisode gehoord over de zeer smerige praktijk pig butchering. De term slaat op het vetmesten van a pig, door te overtuigen eerst een laag bedrag te “investeren” via een fake platform, waar ze hun geld zien stijgen en gaan bij-investeren. Daarna kan het alle kanten uit. Cash out? Da’s eerst 20 of 30% capital gains tax storten en dan niks meer terugzien. Aandelen gekelderd? Misschien toch eerst nog 50K bijstorten om het verlies op te maken, en ook die niet meer terug zien.

Willy trapte erin via een ad die we nog steeds zien passeren:
“Speciale berichtgeving: de meest recente investering van Gert Verhulst verbaast experts en maakt grote banken doodsbang.”

75 jaar en +300.000 kwijt, waardoor hij nu moet bijklussen in de Carrefour. Dat doet mn hartje zeer.

Hou een oogje op uw ouderen en naasten.

1 like

Familie van mij werkt aan het loket van een bankfiliaal en moet op regelmatige basis overschrijvingen uitvoeren in het kader van dergelijke scams. Het schrijnende is dat mensen kwaad worden als je er hen op wijst dat het om oplichterij gaat en dat ze denken dat de bankbediende jaloers is op de winsten die ze gaan maken. Sommigen dreigen ermee naar een andere bank over te stappen en uiteindelijk is klant koning en moet de overschrijving uitgevoerd worden …

My god. Eerste keer dat ik er op die manier over nadenk.

1 like

Toen ik het artikel las zei het duiveltje op mijn schouder: waarom gebruik je jouw IT skills ook niet om stinkend rijk te worden?! Maar jouw comment heeft gelukkig mijn ethische snaar geraakt. Echt wel triest eigenlijk.

1 like

Ik had het zijdelings vernomen van die persoon met 300K verloren is, gelukkig beheer ik de financiën van mijn oudjes (beide +86).
Darknet diaries podcast over pig butchering:

Hier gaan je oren van open staan.
‘if it too good to be true, it’s not true’

en iedereen pas op met crypto de komende maanden, de markt is aan het aantrekken, dus de scams en alles er rond komt ook terug op gang.

4 likes

Dat was de episode. Straf verhaal en sowieso Darknet Diaries <3

2 likes

En het ergste moet nog komen vrees ik: AI filters die familie en vrienden perfect kunnen nabootsen om de claims voor hulp en geld kracht bij te zetten. Mijn schoonvader kreeg op weg naar huis een vals (frans) bericht van “zijn dochter” en zette meteen koers naar de bank om de gevraagd sommen over te maken. Hij had ons net gesproken bij ons thuis! Deze generatie is weerloos als ze een video-call krijgen waarin uiterlijk en stem perfect nagebootst worden.

Het zal voor velen idd moeilijker en moeilijke worden om echt van vals te kunnen onderscheiden. Niet alleen ouderen maar de groeiende groep digitaal minder geletterde mensen vallen voor allerhande scams. Ik werk in verschillende wijkgezondheidscentra en hoor bijna wekelijks patiënten die in 1 of andere val getrapt zijn en een paar 100 euro kwijt zijn. Voor velen is dat een ramp.

Het is schrijnend dat er nog zoveel scams tractie vinden. We hebben wel het Centre for Cybersecurity Belgium en SafeOnWeb maar wordt er wel genoeg ingezet op bewustwording? Ik ben vrij zeker dat bij een rondvraag binnen generatiegenoten van mijn ouders niemand ooit al gehoord heeft van SafeOnWeb. Ik zou dit zelfs durven opentrekken naar veel van mijn generatiegenoten.

En ook al zou je de browser extension van SafeOnWeb installeren, dan nog ben je niet genoeg gewapend tegen alle andere vormen van potentiële oplichting.

We zouden onder de noemer van de ComputerClub een nobel doel kunnen opstarten om onze medemensen bewust te maken van de mogelijke oplichtingen waarmee ze te maken kunnen krijgen.

3 likes

Vorige week nog een stuk bij John Oliver

3 likes

Schrijnend verhaal van een oud-minister: Luc Martens over de put van 3,4 miljoen euro: ‘Ik werk nu met iemand die beweert dat hij er in gaat slagen om 2,5 tot 3 miljoen van mijn bitcoins te recupereren’

Alsof het nog niet erg genoeg was, lijkt hij ook nog eens in de ban te zijn van een recovery room scam.

Willy was te gast bij Gert om daar zijn verhaal te doen:

De Tafel van Gert - S4 - Aflevering 24 vanaf 54:04

Smerige tactieken, maar als ze zoals hier 300k kunnen blijven vangen om de zoveel tijd, tja, dan blijft dit bestaan natuurlijk.

En dit soort artikels geeft die recovery scammers nog meer credibiliteit. Stop hem gewoon in plaats van er een artikel over te schrijven. Of de journalist is net zoals Luc, en ‘Luc is naïef geweest’

Ja, bij het geval van Luc Martens is het hallucinant dat die journalist hem niet zelf wakker schudt, zeer tragisch verhaal…

ik weet niet of het de taak is van de journalist om in te grijpen, al had ze wel een kritische bijvraag kunnen stellen daarover.
ik vind het wel goed dat hij daarmee buiten komt, hoe meer van deze verhalen hoe minder potentiële slachtoffers er zijn. al gaan ze vrees ik niet op kunnen tegen de snel rijk scammers (piramide/fire/…)