Plex x Linux

Wellicht zitten hier Plex-gebruikers. En hopelijk kunnen die me helpen :pray:

Ik heb Plex Media Server geïnstalleerd op m’n Ubuntu Linux die hier thuis draait.

Enige probleem is dat ik geen bestanden zie wanneer ik een folder toevoeg:

Nochtans volg ik wel de naming conventions (denk ik):

(Heb ook al eens geprobeerd door de Library niet als TV toe te voegen maar als gewone video. Dan toont ie ook niks.)

Heb ook permissions gegeven aan de plex-user:

(Al maak ik hier mogelijk een denkfout want indien ik zelf iets wil toevoegen aan die folder moet ik permissions terug aan mezelf geven.)

Wie kan deze Plex/Linux noob verder helpen?

Typisch Plex issue dit.
Heb het jaren geleden ook gehad op mijn Synology.

Komt ook nergens een foutmelding van wat er juist misloopt.

Probleem was bij mij dat Plex user geen rechten heeft om de mappen te traversen (recursief inkijken).
Dus op “TV Shows” mag Plex dan wel rechten hebben, maar het moet ook rechten hebben op de daarboven liggende mappen.

Met dit commando krijg je alle rechten recursief te zien:

namei -l “/home/frederik/Downloads/Plex/TV Shows/”

Ergens zal er normaal een folder zijn zonder r of x permissie.

Wat ik ook vaak doe in zo’n gevallen is switchen naar de Plex user via Shell.
Om te verifiëren wat wel en niet werkt op vlak van permissies.

sudo su - plex

2 likes

Thx, ik probeer het straks :+1:t2:

Blijven die video’s daar staan? Of gaan die naar een aparte media-folder? (Niet zeker of Plex die aanmaakte, of dat die deel was van een tutorial.)

Heb hier ook al wat misérie mee gehad en bij iedere installatie na veel prutsen met rechten het ineens in orde gekregen.

Plex verzet de media standaard niet van folder.

1 like

Mogelijks maar half bruikbaar indien je het op een Ubuntu image aan het opzetten bent, maar ik heb recent een hele Plex/Sonarr/Radarr/etc. setup opgezet op een Synology NAS waarbij ik de guides van Dr. Frankenstein gevolgd heb. Misschien dat je in de sectie omtrent permission fixes ook de oplossing voor jouw issue vindt: Step 2: Setting up a restricted Docker user and group then obtaining IDs

Mits je iets dieper in de technische rabbithole wil duiken zou je trouwens perfect zijn guide kunnen volgen op een VM waar je zelf een docker-compose op draait: Arr’s Media Project - in Container Manager on a Synology NAS

1 like

Was inderdaad user/permission-gerelateerd. (Nu ook meer vertrouwd mee.)

Thanks!

2 likes

Los van deze problemen. Is plex iets die je ook gebruikt voor legale zaken? Of voor wat wordt dit in de echte wereld gebruikt?

Gaat over mijn gedigitaliseerde familievideo’s kunnen delen met iedereen, zodat ze die ook op TV kunnen beleven.

4 likes

Echt waar :kissing_closed_eyes:

6 likes

Na n00bing my way through user/rights management in Linux … zit ik nu vast met port forwarding, of toch alleszins met remote access problemen.

Mogelijk te maken met feit dat m’n Linux server (via LAN) verbonden is met Amplifi-router, die aan Proximus-router hangt.

Issue in Plex:

Forwarding in Amplifi:
ezgif-1-08f8227000

En voor Proximus-router:

Je zal wellicht meteen zien dat ik het niet goed doorheb wat er allemaal gebeurt.

Merci :sweat_smile:

Ik heb de Amplifi HD router ook :wave:
Amplifi port-forwarding lijkt nu ingesteld op jouw publieke (WAN) IP 87.x.x.x. Hier moet je een lokaal IP invullen die Amplifi zelf toegekend heeft aan jouw Plex device (standaard bij Amplifi HD herken je het aan 192.168.0.x). Je kan gemakkelijk in de Amplifi app → Clients → de Plex device zoeken → IP adres aflezen → ip aanpassen in de Port Forwarding.

Ik heb geen Proximus, maar ik gok dat je bij “Externe host” best 0.0.0.0 of “Any” kan invullen, want je extern IP is meestal niet lang hetzelfde. Het interne host IP lijkt wel oké, dat moet inderdaad het IP van de Amplifi router zijn 192.168.129.0.

Kortom: je hebt enerzijds jouw publiek IP (87.x.x.x). Dan kom je binnen in de Proximus bbox modem. Die werkt als een router, dus die maakt een lokaal netwerk en deelt de IP adressen er in uit (bv. 192.168.129.0 tot 192.168.129.254) aan de verbonden devices (hier: Amplifi router). En de Amplifi werkt ook nog eens als router die lokale IP adressen uitdeelt aan zijn verbonden toestellen (bv. 192.168.0.1 tot 192.168.0.254). Dat zorgt voor een “dubbele NAT” maar niets om zorgen over te maken behalve dat je twee keer de port forwarding dus moet doen…

1 like

Dag Jesse, merci hiervoor.

Het werkt helaas nog altijd niet …

In m’n Proximus router kon ik inderdaad externe host leeg laten, dus heb daar de waarde weggehaald. Interne host staat inderdaad op de Amplifi HD router.

Voor port forwarding op de Amplifi heb ik IP van Plex op Linux ingevuld … maar dat is een andere range dan wat jij aangeeft:

Misschien ligt het daaraan?

Je kan zonder portforwarding (veiliger imo) via het cloud platform van Plex aan je server.
Gewoon inloggen met dezelfde account via app.plex.tv

Al gedaan, maar dan is de kwaliteit héél beperkt … (1 Mbps)

Raar, ik heb dat probleem niet.

Casten werkt ook enkel via app.plex.tv

Ik gebruik de web-app hè. Maar zonder Remote Access aan, is kwaliteit echt laag …

Het goeie nieuws is dat ik m’n Proximus Internet Box mag begraven. Heb die van tussen m’n fiber-aansluiting en m’n Amplifi HD gehaald. Alles blijft werken.

Via test beschreven op deze pagina => dubbele NAT is voorbij.

Linux een static IP gegegeven, port forwarding naar dat IP en poort 32400 ingesteld, en op suggestie van collega PPoE aangezet.

Alles blijft werken … behalve de Remote Access voor Plex.

(Zelfde trouwens als ik DHCP ipv PPoE neem.)

Volgens Open Port Check Tool is poort precies nog niet bereikbaar:

Ik weet niet goed meer wat ik kan proberen … :man_shrugging:t2:

Misschien is iets zoals tailscale (zero config VPN) een optie?

Daarmee zet je eigenlijk een klein virtueel netwerk op en installeer je een client op je desktop en op de toestellen die je toegang wil geven tot je desktop.

Op android kan je bv dan de tailscale app installeren. Wanneer je plex wilt gebruiken log je dan gewoon ff in en kan je aan je desktop.

Ze hebben een gratis tier.

Kagi FastGPT → “Can I use tailscale to access my plex setup at home?”

1 like

Interessant! Zal zoiets conflicteren met m’n Home Assistant? Draait op HAOS in een VirtualBox-VM op die Linux-computer.

Die Tailscale gaat gewoon een privé network opzetten tussen alle toestellen.

Hoe geraak je nu aan je HA? Via een bepaalde poort?